För inte så länge sen ringde en branschtidnings-journalist och ställde frågor om mätning av PR-effekt. Det påminde om hur förenklat vi ofta ser på PR-effekt i Sverige än så länge. Värdet av PR =  kronor och ören på PR-insatser = annonsvärdet gånger en faktor som motsvarar den högre trovärdigheten för redaktionellt utrymme. Vilket i sin tur förutsätter att PR är lika med publicitet.

Min gissning är att det våras för vetenskapsteori och forskningsmetodik ;-)

It is increasingly acknowledged that the evaluation of public relations programmes requires a mix of techniques. A set of mutually consistent methodologies needs to be developed, from which practitioners can choose according to the circumstances.

Förmågan att formulera och strukturera forskningsuppdrag är en nödvändig och förmodligen ganska sällsynt kompetens på väg framåt inom kommunikationsbranschen.

Läs gärna Afroditi Apostolidou´s eminenta blog (hon är en 23 år gammal post graduate-student i PR på  University of Westminster tror jag). Grym blog! (jag lovar, jag såg den efter att jag startat min ;-)