Paralympics och kärring-kånk påminner oss om att det det kan tävlas i det mesta. Bra kommunikation är inget undantag. SPINN och Guldägget är lokala och intressanta exempel på tävlingar i god kommunikation – och deras respektive kategorier är mycket intressanta att tänka lite extra på. De säger nämligen nånting om den rådande synen på "hur det funkar" inom rspektive discplin. Risken är förstås att förändringar i både spelplan och spelregler förändras och tävlingen blir då kanske istället ett hinder för nya tankar. Och kommunikation som har adapterat förändringen och därför fungerar skulle kanske få svårt att passa in i mallen. 

De flesta har någon gång sett reklamannonser i gamla tidningar. "Prof. Reinh. Gehrlings skönhets-tinktur är beprövad och testad med gott resultat. 1000-tals av kontinentens skönaste kvinnor vittja därom." Detta var troligen inte dålig reklam, även om vi idag förmodligen skrattar åt den. Reklam för skönhetsprodukter ser idag annorlunda ut, även om vissa delar är desamma. Är det för att det gamla sättet att kommunicera var dåligt? Man har blivit smartare och bytt till en strategi som faktiskt fungerar? Det är nog inte som man kanske tror.

Bra kommunikation är kommunikation som fungerar, som uppfyller sitt syfte. Och det är högt troligt att skönhets-tinkturen sålde lika bra med den förra annonsen DÅ som motsvarande tinktur med sina glamourösa fotobaserade annonser IDAG.

Ett sätt att förstå detta kan vara att se bra kommunikation som myter.  Karen Armstrong beskriver myter som 

"…historier som hjälpt (människan) att se sin tillvaro i ett större sammanhang, historier som blottat ett underliggande mönster och skänkt en känsla av att livet har en mening och värde…"

Vadå, hjälper en reklamannons oss att få en känsla av att livet har en mening?! Kanske, om den är RIKTIGT  bra ;-)

Fortsättning följer…