Det talas ibland om "det nya medielandskapet" och liknande. Sett över de senaste 100 åren är det så. Garanterat. Oavsett vad man menar med "landskap" är det inte bara kommunikationskanalerna som förändrats, utan även publikernas föreställningsvärldar.

För att parafrasera Walter Lippman – med en förändrad värld förändrades även "the pictures in our heads". Och – om någon har missat det – reklamen har under de senaste hundra åren har bytt samtalspartner i våra huvuden. Färre vill prata med Neo Cortex och fler och fler springer som galningar efter den del av hjärnan där våra känslor sitter. Och ETT av skälen till det är att "the pictures in our heads" förändrats. Ett annat är att den ständigt anpassningsbara människan är på väg att utvecklas till Homo Svårflörtad.

Se bara på  kidsen på Lunarstorm… ;-)

Som en konsekvens måste den som vill kommunicera anstränga sig ytterligare – skapa "bra kommunikation", det räcker inte med OK när det är så lätt att gå nån annanstans för roligare, coolare, snyggare etc.  Om publiken i reklamens och PR:ns begynnelse var som en snygg tjej/kille börjar den nu bli som Brad Pitt respektive Angelina Jolie (eller whomever, känsligt det där…;-) Och de kan VÄLJA vilka de vill prata med!

Och det är det som kallas en kommunikationsutmaning;-)

Fortsättning följer…