Tags

Jag har tidigare skrivit om att PR är som att flörta. Detsamma kan sägas om attraktiv kommunikation i exempelvis reklam. Jag tycker att det finns en poäng med att se allt som kommunicerar som varumärken i jakten på bra kommunikation. Sammanfört; hur bra är ditt varumärke på att flörta?

Det har såvitt jag vet  alltid funnits konkurrerande skönhetstinkturer (är ni med på metaforen?). I vårt första exempel ville man att kunderna skulle attraheras av just Prof. Reinh. Gehrling´s. Och då valde man att vända sig till förnuftet. Medan man nu oftare vänder sig till det-där-andra-skumma som göra att vi KÄNNER ATTRAKTION för varumärken. Oavsett om det är personliga (talespersoner som gör en pudel etc.) eller produkter, organisationer/företag m.m.

Om nu båda uppnådde försäljning återstår att analysera verkningsgraden, dvs svara på frågan VARFÖR (inte att förväxla med att fråga VAD, vanligt misstag…). För att känslor är sjukt mycket starkare faktorer för att skapa atttraktion, naturligtvis,

Av gatu-månglarna på Götgatan kan vi lära att för att få nån att köpa ens grej måste man först fånga deras uppmärksamhet. Vi kan nöja oss med att konstatera att att signalera med sitt varumärke från början (Greenpeace jacka etc) inte nödvändigtvis är attraktivt, dvs fångar vår uppmärksamhet lika bra som att vara prydlig/söt (attraherar äldre) eller snygg (attraherar yngre).

Det förklarar bland annat varför inte varumärket är större än tjejen på dagens annonser för tinkturer av alla de slag ;-)  Det är nice. För det är verksamt.

Fortsättning följer…