Mitt tidigare inlägg om förutsättningarna för att utvärdera PR har lett till intressanta diskussioner IRL, så jag fortsätter på temat här.

PR och utvärdering av PR kräver både rationalitet och intuition. Liksom PR-utvärdering. Kruxet är att rationalitet och intuition är dåliga sängkamrater. Hittills har PR-utövarna varit de som talat om kreativitet, innovation och fingertoppskänsla (intuition), medan de som utvärderar PR sålt in sig med diagram och siffror (symbolerna för rationalitet). Men detta börjar så smått förändras.

PR-branschens största branschförening sjösatte 2005 ett projekt för att "råda bot på myten att PR inte kan utvärderas" och hoppas att det ska ge exempel på god användning av mätmetoder. När Marknads-PR-tävlingen Spinn senast hade en kategori för detta ströks den ur programmet då man inte ansåg att nåt av bidragen höll måttet. Så där har vi problemet i all önskvärd tydlighet. Lösningen då?

Först av allt, den som vill kommunicera måste förstå det mänskliga psyket. Våra drivkrafter,  hur vi formar våra attityder, våra föreställningar och definitivt hur våra neuroser fungerar (särskilt viktigt om man ägnar sig åt marknads-pr ;-) Detta finns det än så länge inte någon heltäckande teori om, endast mängder av ledtrådar. Och människokännedom är inte nåt du lär dig enbart från böcker Det ger endast ett rationellt förhållningssätt till PR. Det intuitiva förhållningssättet kräver erfarenhet av att påverka och påverkas av andra människor. Och båda två behövs om PR ska sluta behandlas som modefotografi, dvs som något som framförallt är SNYGGT och inte kan mätas då det skapas av kreatörens gudomliga inspiration.

PR handlar om att påverka människor.  Bra PR-utvärdering utgår därför från HUR aktiviteten är tänkt att påverka människor  – inte endast hur många som exponerats för den. Den saknade pusselbiten är alltså förbättrade kvalitativa mätningar. 

Exempel på hur det kan se ut kommer jag att ta upp här på bloggen framöver – så stay tuned.

PS. Det behövs förbättrade kvantitativa mått på exponering och trovärdighet också, särskilt för elektroniska medier. Men kvantitet utan kvalitet är som att veta hur snabbt tåget går, men inte om det går dit man vill. Även det får jag återkomma till.