Tags

,

Igårkväll var jag på seminarium hos PR-byrån Mahir där de presenterade sin Bloggläsarundersökning.

Undersökningen visar bland annat att bloggar har hög trovärdighet och reklambanners inte påverkar trovärdigheten negativt för de flesta bloggläsare. Detta pekar på att bloggar är som traditionella medier. Både läsare och skribenter vet att reklam oftast betalar en del av nöjet att få läsa innehållet.  Så det är väl med bloggar som med traditionella medier. Öppna kort med vem som betalar kalaset parat med en smula hederlig självrespekt (inga positiva skriverier i utbyte mot trisslotter) gäller även för att bloggar ska behålla sin trovärdighet.

Fredrik Pallin, vd och en av grundarna av Mahir passade även på att efterlysa förbättrade mätmetoder för bloggar. Och det kommer. Det fina är ju att de nya medierna och mätmetoder går hand i hand. Grejjen är ju att en konsument som funderar på att köpa något väljer de källor de har förtroende för inom det aktuella området. Internet har nu gjort det möjligt att välja bland hur många källor för rekommendationer som helst – i realtid och gratis. Och vad är mest trovärdigt om inte andra konsumenter? Konsumentgenererade medier ger också helt andra möjligheter till mätning av kvalitét i relationerna till konsumenterna istället för endast kvantitet. Hur engagerade är skribenterna i diskussioner, hur många källor referarar de till, vilka källor länkar de till etc? Så förutsättningarna för mätningar finns där, men det tar en stund att tänka om efter så många år. Så branschen här i Sverige får nog ge sig till tåls lite till medan pusselbitarna sätts ihop på kommersiella grunder.