I Sverige är bloggmarknadsföring inte så stort. Ännu. Anledningen är grundläggande missförstånd om vad bloggen är bäst på. Bloggen är som mest effektiv när den betraktas som en egen marknadsföringskanal på samma sätt som kundtidningar eller ett nyhetsbrev. Jag talar alltså om företagsbloggar.

Styrkan i bloggen är som egen  – inte icke-köpt kanal.

Efter att ha besökt ett antal seminarier, läst insatta bloggare  och lyssnat runt i branschen vet jag att diskussionen mest handlar om bloggars trovärdighet jämfört med traditionella medier. Det vill säga; den som bloggar är en journalist som vilken murvel som helst, fast eventuellt med lite mer trovärdighet. Det är fel. Och leder den som vill använda bloggar som marknadsföringskanal i fel riktning. De försök som gjorts att göra pr via bloggar har mest handlat om att skicka ut pressmeddelanden till bloggarna. I båda fallen försöker företagets marknadsförre låna trovärdigheten från externa medier. Det är OK, men exemplet Carl Bildt visar det går att få stort genomslag genom att tala själv istället. Utan externt filter. Nu kontrar (s) med att starta en egen TV-kanal på Youtube. Istället för att filtreras genom exempelvis politikerbloggen.

Självklart i USA – snart i Sverige

Att konsumenter är svårflörtade är ingen nyhet. Företagsbloggen är ett utmärkt sätt att få berget att komma till Muhammed istället. Genom att bjuda på kunskap om både era produkter och deras användningsområde kan en relation byggas upp.  Fastighetsmäklare kan blogga om nya coola heminredningstrender, kvarterskrogar eller  favoritplatser. Och samtidigt marknadsföra sina tjänster och objekt. USA är det redan vanligt – se exempelvis denna blogg. Eller läs denna forskningsrapport om hur snabbväxande medier använder sociala medier i sin marknadsföring (University of Massachusetts Dartmouth’s Center for Marketing Research). Download cmrblogstudy2.pdf

Detta gäller naturligtvis för alla branscher, men då måste bloggen betraktas med lite andra ögon än vad den hittills gjorts i Sverige. Som EGEN istället för som ICKE-KÖPT kanal i marknadsföringsmixen.
För dig som vill använda bloggar som marknadsföringskanal innebär det att DU ska börja blogga. Eller ta hjälp av en skrivbyrå som hjälper dig att formulera dina kunskaper i bloggform. Det är DIN kunskap och DINA tjänster som bloggen är bäst lämpad för att marknadsföra.

För några år sedan började fler och fler företag inse att de kan konkurrera genom att lyftas fram som expert i medierna. Svara på frågor som rör det egna företagets produkter och tjänster. Fastighetsmäklare, banker och anti-virusföretag är lyckade exempel på detta och får inleda min lista på hur du lyckas med blogg-pr:

1. Du bevisar att du är expert

Genom att skriva om branschen, trender och intressanta case visar du att du även förstår dina kunders verklighet.

2. Du  har möjlighet att "äga" nyckelord i sökmotorerna.

Detta gör du genom att uppdatera din blogg ofta och skriva så intressant att andra länkar till dig. Du sparar därmed pengar  som du annars lägger på att köpa dig före i sökmotorernas resultatlistor.

3. Du påbörjar en personlig relation redan innan du träffar kunderna IRL

Att "personalisera"  sitt varumärke har det pratats om ett tag nu. Men det handlar inte om att lägga upp ett studiofoto på en leende vd på hemsidan. Bara. Se det mer som att upplevelsen kunden får redan har påbörjats innan det fysiska mötet med era anställda.

Att komma igång med en företagsblogg är billigt. Det du behöver är ett bloggverktyg (gratis), kunskaper om dina produkter och tjänster (det hoppas jag du har redan) och kunskap om hur du formulerar dig intresseväckande med en personlig ton. Det sistnämnda kan du få hjälp med av kommunikationskonsulter. Konkret kan det handla om att skriva några inlägg och bli coachad i skrivkonsten eller att få texter skrivna utifrån intervjuer med er.

Genomslaget kommer troligen att förvåna dig. Själv bloggar jag om pr-utvärdering. Och slår världens största företag inom pr-utvärdering med hästlängder i google-rankingen… ;-)