Internetworld rapporterade för några dagar sedan att KIA (Kommittén för Internetannonsering) varnar för ökade mätproblem. Problemet är att säkerhetsföretagen blockerar de cookies (små loggfiler som håller reda på vem som besöker en hemsida) som flera mätföretag använder för att mäta antal besökare på populära sajter.

Vi letar reda på det vi vill läsa – där det råkar finnas
Jag har tidigare profeterat räckviddsmåttets död. I alla fall i den form som vi hittills använt det. Grundorsaken är att vi läser, lyssnar och tittar på medier alltmer hipp som happ. Det var enklare när det fanns ett antal kanaler på TV, radio (jodå, jag har själv suttit och ringt runt och frågat folk vad de sett och hört som telefonintervjuare på MMS). Och man hade sin prenumeration på dagstidningen och möjligen nåt magasin. Med webben så exploderar tillgången till medier PLUS att samma innehåll idag kan nås från massor på olika sätt (mobiltelefonen, youtube, företagens egna hemsidor, traditionell etermedia etc).

Varför boomar annonsintäkterna för Google, Amazon m fl?  (ledtråd: riktad annonsering)
Alternativet till statistiska (läs; grovt tillyxade) räckviddsmätningar är inte helt självklart. Internet är både drömmen och mardrömmen för de som vill mäta mediekonsumtion. Jag själv som är färgad av arbete med att utvärdera PR tror på att mäta hur ett ämne/mediehändelse sprider sig över olika kanaler snarare än att enbart mäta kanalerna. Mediebyråerna arbetar för högtryck med att erbjuda kvalitet (intresserade konsumenter) snarare än kvantitet (många konsumenter), men räckviddstanken hänger envist kvar.

Lösningen borde väl vara att liera sig med medieföretagen? De sitter ju och trycker på snuskigt detaljerade mätningar av vad folk läser och hur? Och sen sälja riktad reklam som förmodligen dessutom uppfattas som relevant av läsarna. Men visst, då måste de ju dela på kakan och den tar ju förstås gärna medieföretagen själva. Eftersom de kan.

Jag gillar blogg-pr, word of mouth och sociala medier
Jag själv stör mig enormt på reklamen på nätet. Och då menar jag den traditionella trycka-upp-i-näsan-medans-jag-leta-efter-annat reklamen. Men är lite impad av Googles annonser bredvid mina mail. Bäst uppskattar jag trots allt att personer jag gillar (jag vill inte överanvända ordet förtroende) skriver om produkter de gillar. Som när Kathy Sierra vrååålsäljer Tablet-PC i ett inlägg som handlar om hur smutt det är med mind-mapping för att föra anteckningar med mer.

Så helst av allt skulle jag vilja se betydligt mer word-of-mouth (berätta för kompisar om saker du gillar) marknadsföring och betydligt mindre snajsig och störande bannerannonsering. Hatar inte du också såna där annonser som lägger sig OVANPÅ den nyhets-sida du vill läsa och det enda du kan tänka på är att hitta krysset som stänger ner annonsen? Damn, jag trodde det var endast porr-sidor som sysslade med sånt. Har jag hört… ;-) Sluta upp med ofoget!

PS. läs gärna Veckans Affärers fantastiska 4-punktslista idag om hur du blir trovärdig på nätet. Allt som behövs är att du spenderar en väääldans massa tid där. Lätt som en plätt!  ;-)