Jag hade hört talas om Creative Commons tidigare, men aldrig riktigt haft anledning att gå djupare. Nu  sveper jag ödjmukt av mig hatten. När jag som vanligt satt och funderade på hur man kan göra bra visualiseringar av stora och komplexa mängder data hittade jag LGL.

Large Graph Layout (LGL) utvecklades från början på University of Texas och har sedan vidareutvecklats på idéell basis och tillgängliggjorts under Creative Commons License. Det är ett mycket kraftfullt visualiseringsverktyg som möjliggör bland annat att skapa kartor  över Internet, såsom exempelvis på Opte Projects hemsida. Eller varför inte en bild av det sociala nätverket Twitter.

Summa summarum: ett bizarrt bra visualiseringsverktyg utvecklat av mängder av smarta människor är tillgängligt att användas för egna syften. Gratis. För att ett gäng människor tror att det är bra att släppa loss andra människors kreativitet. Amen.

Opte_exempel

 

                                                                Från Opte.org.