Varje marknadschef vill veta det. Men inget företag levererar ännu tjänsten i Sverige. Och ingen har ännu gett det ett vettigt namn.

Motivationskonsulten Patrik Stahl påminner på sin blogg ExpeditionWOW om boken The Ultimate Question. Boken som skrevs av managementkonsulten Frederick Reichfeld handlar om att företag vinner på att bygga lojalitet bland konsumenterna istället för att vara för fokuserade på kortsiktiga vinster. Den enda viktiga frågan för företagens marknadsförare att ställa till konsumenterna är denna; skulle du rekommendera våra produkter/tjänster till dina vänner?

I takt med de sociala mediernas framväxt ökar möjligheterna för företag att ta reda på denna avgörande fråga. Ingen kan ha missat att konsumenterna idag på rekordtid vänt sig till webbplatser som pricerunner, mötesplatser på likasinnade som Utsidan eller sina vänner och bekantas bloggar för att göra reserach inför sina inköp.

Än så länge saknas en tjänst som möjliggör en samlad systematisk överblick över vilka som rekommenderar respektive varnar andra för produkter och tjänster i Sverige. Runtom i de större språkområdena har flera företag på kort tid vuxit fram och skapat en ny marknad för buzz monitoring. Branchorganisationen Word of mouth Marketing Association (WOMMA). De arbetar bland annat med att skapa en gemensam terminologi för word of mouth-marknadsföring i alla dess former. Det skulle behövas i Sverige också. Vad är till exempel den svenska motsvarigheten till uttrycket buzz? Webbsnackis? Bevakning och analys av webbsnackisar låter lite väl gulligt i mina öron… ;-)