Vilka är det som bloggar? Här är tre vanligt förekommande typer i bloggosfären.

1. Koncept-människorna

Här hittar man de intuitiva tänkarna; programmerare, journalister, politiker och andra som lever på ordet och idéerna. De skriver för att det är deras naturliga sätt att uttrycka sig och att det ger dem möjlighet att ackumulera kunskap (deras främsta drivkraft ofta). De sociala mediernas möjligheter till relationer används främst för att hämta information och kunskap från de allra mest insatta. Webben är ett komplement till facklitteratur och konferenser.

Ska du kommunicera med dem lockar du med spets-kunskap och respekterar att de har begränsat med tid (främst de som bloggar på samma sätt som de arbetar som konsulter eller journalister). Börja med det revolutionerande eller intressanta ur ett trendperspektiv.

2. Impuls-människorna

Här hittar du fjortisarna som dammsuger mode- och skvallerbloggarna efter det allra senaste. Men också alla de som läser sex-bloggar. Det finns förmodligen en massa mer eller mindre snaskiga bloggar som skriver om annat som kittlar – extrema åsikter, foton eller talanger med mer. Drivkraften är en blandning av neuroser och avkoppling.

Vill du kommunicera med dessa (och det vill du om du säljer snabbrörliga konsumentvaror) gäller det att vara spektakulär och fräck/trendkänslig. Utmaningen är att komma förbi dessa människors väl utvecklade tråk-radar som sållar bland alla de tusentals meddelanden som sköljer över dem från ännu fler vänner, bloggar, traditionella medier och reklamkanaler.

3. Nyp mig i rumpan-människorna

Här hittar du rätt många uttråkade tvåbarnsmammor utanför storstäderna. De har lyckats bygga upp en familj, bor i villa och har en relativt fungerande och trygg tillvaro. Men de har inte så kul. Längre. Så därför bloggar de i skärningspunkten dagbok och tjej-middag. Om allt som väcker känslor och därför är roligare än att hålla efter ungarna, sköta vardagen tillsammans med sina män (eller utan dem) och sitta själva med en god bok. De känns igen på att de skriver om en salig blandning av känslorelaterade ämnen. Både de senaste karaktärerna på TV, de där snygga skorna de såg på en modeblogg eller sina åsikter om samhället (som ofta är präglade av deras ganska traditionella livsstil).

Vill du kommunicera med dessa måste du förstå att det de vill åt är att få ha lite kul. Att bli bjuden på ett varuprov kan vara kul (och få en att känna sig uppmärksammad, nästan lite som en fläkt av att vara viktig kändis). Eller att få svara på lite frågor om något roligt – och helst lite, flärdfullt och spännande också såsom dröm-sex eller dröm-kändis att få spendera en kväll i Stockholm med.

Dessa typer motsvarar ungefär tre av de fyra temperamenten enligt David Kearsey´s psykologiska typ-teori. Typen som saknas är oftast för upptagen med att göra saker i den verkliga världen ,eftersom datorer och ord inte är deras naturliga miljö. Teorin förklarar även varför koncept-människorna, trots att de är en minoritet i samhället var tidigare att börja blogga än andra grupper. Men mer om det i ett annat inlägg.