Jag sitter på golvet i mötesrummet på PodCamp Europe och funderar på effektiv strategisk kommunikation. Och vill ha hjälp av dig att skapa tjänsterna Blog Intelligence och Blog Insight för den svenska marknaden (Första omnämnandet av Blog Intelligence i Sverige?).

Min erfarenhet är att bevaknings och analystjänster av både traditionella och nya medier brukar lämna en smak att man inte får veta det RIKTIGT intressanta ur ett strategiskt kommunikations-perspektiv.

– Nu vet vet vi att folk pratar om oss – vad gör vi nu då?

Tja, informationen måste förstås omvandlas till kunskap, insikt och en konkret handlingsplan i kommunikationsarbetet. Marknadsundersökningsföretag har av hävd varit bättre på att leverera kundnytta än omvärlds- och mediebevakningsföretag. Men varför inte slå samman tjänsterna? De sociala medierna möjliggör en samlad analys eftersom medielogiken förändrats (Så här funkar det numera

) och tekniken för dataanalys mognat.

Följande frågeställningar kan kanske vara relevanta när man analyserar bloggosfären ur ett strategiskt kommunikationsperspektiv. Eller vad tycker du?

  1. I vilken del av bloggosfären pratas det om oss?
    – Översikt över ert varumärke i bloggosfären
  2. I vilka sammanhang nämns vårt varumärke?
    – Varumärkespositionering i bloggosfären
  3. Vilka pratar mest om oss?
    – Vilka bloggar som verkar mest intresserade av ditt område
  4. Vilka påverkar mest?
    – Vilka bloggare är opinionsledande
  5. Vilkas inlägg får mest spridning?
    – Hur du får bäst spridning av pressmeddelanden
  6. Tycker de om oss eller inte?
    – Varumärkseskontroll i bloggosfären
  7. Vilka kundsegment tillhör de?
    – Lär känna dina konsumenter/Consumer Insight
  8. Hur skapar vi bäst dialog med dem?
    – Effektiv kommunikation i sociala medier
  9. Hur kommer vi i kontakt med dem?
    – Skapa en utskickslista till de viktigaste bloggarna

Update: Se Martin Källströms presentation om att mäta inflytande och brand awareness i Bloggosfären.