Carl på Daytona skrev en väldans bra fördjupning apropå mitt inlägg om användbara kommunikationsteorier.
Han för in Baudrillard i diskussionen och pekar därmed klockrent på vad det är som händer när marknadsföringen flyttar ut på Internet och till de sociala nätverken (medierna?). Läs hans fördjupning och döm sedan mitt följande resonemang.

Trend 1. Varumärkena behöver personalisera sitt tilltal.
I den hårdnande konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet måste varumärkena anpassa sig mer till de enskilda individernas tycke och smak – personalisering och identitet är nyckelorden.

Trend 2. Konsumenterna blir alltmer individualiserade och svårfångade
Konsumenterna har idag större möjligheter än nånsin förr att projicera ut sin individualitet. Bland annat genom att ha olika identiteter eller med ett Jungiansk begrepp personor i olika sammanhang på Internet.

Dessa två trender leder till att varumärkena försöker förstå sina konsumenter i allt större utsträckning (konsumentinsikt eller på marknadsföringsspråk Consumer Insight). Det fina i kråksången är att konsumenterna i större utsträckning än någonsin förr VILL och faktiskt BERÄTTAR om sig själva via Internet.  Det är upplagt för en win-win här…

Det räcker nämligen inte att veta att de som köper en viss telefonlur är i snitt 18-22 år gamla kvinnor som lever i storstad. Det är alldeles för grovt för att räcka till när varumärkena vill personalisera sitt tilltal. Det blir på tok för många felträffar. För vissa av dessa är Gothare, andra är tvåbarnsammor, ytterligare andra är trygghetsnarkomaner etc, osv, m.m…

Därför är demografin om inte död, så åtminstonde på väg att bli omkullsprungen av psykografin. Om tilltalet ska vara personligt – måste man veta något om PERSONEN man pratar med, inte den statistiska siffran man räknat fram. För människor är olika. Väääldigt olika. Samtidigt finns det gemensamma nycklar som gör att någon t ex känner sig

(mer) bekväm med Facebook’s lättsamma, studentikosa ton eller (..) kanske LinkedIn’s slipsorienterade symbolik mer (är) din grej? /Carl på Daytona

Min vision är att tillhandahålla verktyg som hjälper både konsumenter och varumärken att få insikt om sina egna och andras drivkrafter. Jag skulle t ex våga mig på att säga att det är fler Feelers som dras till Facebook och fler Thinkers som dras till Linked in. Vet du vilken kategori dina konsumenter tillhör? ;-) Hör av dig så ska jag berätta.