Det är just nu en marknad för att köpa konsulttjänster inom sociala medier. PR-byråerna, liksom reklambyråerna liksom de flesta inom det stora ekosystemet kring marknadsföring skyndar sig att släppa undersökningar och skriva om hemsidor för att visa att de är med på tåget.

David H. Maister, managementkonsult och fd lärare på Harvard Business School beskriver i boken Managing the professional service firm (tack Markus Gustavsson på Prime för tipset!) om svårigheterna med att köpa konsulttjänster. De sociala medierna underlättar dock även för kunden att välja och köpa konsult.

Basics; när man köper konsulttjänster köper man kunskap och kompetens. David H. Maister menar att kunden sitter i en kymig sits vid köpet – det gäller att både välja en konsult som man TROR har rätt kunskap och kompetens, men som man också har förtroende för. Och det är vad de sociala medierna (bland annat) är ypperst lämpade för att informera om.

Köparen av konsulttjänster upplever enligt Maister följande (i urval, köp och läs boken här:

1. Jag är osäker. Vilken konsult är geniet och vem är endast bra?
Konsulter som skriver bloggar kan mödosamt bygga upp läsare som länkar, citerar och kommenterar. På samma sätt som man inom den akademiska världen rankar forskare efter hur många gånger de publicerat sig och blivit citerade eller refererade till av andra forskare. Det var detta som gjorde att Google revolutionerade sökningar på nätet.
– Så kolla din konsults blogg och sök efter bloggen på Google. Har konsulten ingen blogg (eller hemsida) där de genom att skriva om ämnet visar att de faktiskt ÄR komeptenta och har kunskap är det en varningssignal.

2. Jag känner mig hotad. Det här är mitt ansvarsområde och även om jag rationellt vet att jag behöver hjälp utifrån känns det emotionellt läbbigt att lägga det i händerna på utomstående.
– Inget nytt. kolla referenser. Förr var man enda sättet i praktiken att konsulten fick lägga upp kundnamnen på hemsidan och sen fick man se om man kände nån kollega i branschen och kolla med henne/honom. Nu kan du gå in på Facebook och kolla alla som jobbat med personen. Du kommer att känna nån av dem. är det få professionella kontakter är det en varningssignal.

3. Jag riskerar att bli oönskat exponerad. Vem jag än anlitar kommer de att snoka runt i vår verksamhet. Även våra brister. Jag blir tvungen att klä av mig inför okända.
– En grundregel i konsultbranschen är att komma ihåg vem det är som är uppdragsgivaren. Och det är alltid en fin balansgång mellan att ge kunden vad de vill veta och vad
de kanske BEHÖVER behöver veta. Så har det alltid varit. Det nya är att konsulter som vågar skriva om kunder och kunduppdrag då det är möjligt ger ju faktiskt prov på hur de hanterar information om sina kunder. Toyota har rätt i det att man måste älska sina misstag. Det finns inga andra sätt att bli bättre. En konsult (likväl som vilket annat företag eller person som helst) som är angelägen om att framstå som helt utan fläckar är en varningssignal. Never trust a smiling suite gäller då som nu.

4. Jag känner mig dum. Och gillar inte den känslan. Jag vet inte om jag har ett enkelt problem eller ett komplext – och jag vet inte om konsulten är ärlig om det. Det ligger i deras intresse att jag har ett komplext problem.
– Detta är vad gäller marknadsföring särskilt aktuellt nu. På bara några månader (veckor?) är hela ekosystemet på fötter och pratar Facebook, nätverksmedier, sociala medier, chunkifiering och gudvetvad. Och coola killar (mest killar av nån anledning) i skägg och rakade huvuden sitter i TV och för filosofiska resonemang om ditt jobb. Att marknadsföra ert företag eller synas i medierna. Lugn. Ingen har koll. De som har bäst koll har det för att de läser vad andra som har vis koll skriver. Så läs några bloggar som har koll (kolla på Google för att få en objektiv bedömning av vilka bloggar är trovärdiga) och klicka runt på de som de länkar till. Så får du också lite koll – för inget slår en bra beställare.

För fler råd och tips om att driva konsultfirma eller köpa konsulttjänster rekommenderar jag igen David H. Maisters bok. Själv läser jag just nu Karaoke kapitalism av Ridderstråle och Nordström. De förklarar ypperligt enkelt varför sociala medier exploderar just nu på just detta sättet. Läs den.