Mamma skickade mig Googles annonsblad för AdWords Google Guiden och de hade en intressant artikel: "Gratis analysverktyg som är enkelt att använda". Det roliga är att de verkligen har rätt. För de har förstått hela grejjen med att mäta på webben och lyckats med det inget företag jag varit i kontakt med lyckats med – att paketera tjänsten i ett lättfattligt verktyg.

Att mäta PR och marknadsföring går egentligen ut på att hålla koll på hur många som kommer i kontakt med det och sedan kilar iväg och köper produkten och tjänsten man säljer. Det är Internet som gjort för eftersom både kommunikationen och försäljningen sker i samma miljö till skillnad från (den mesta) traditionell marknadsföring och PR.

Det stora problemet med att mäta traditionell PR är just att det inte går att isolera kommunikationen i olika kanaler (egna, icke-köpa och köpta) från varandra och därför kolla vilken som bidrar mest till försäljningen. Var det stortavel-annonserna eller konsumenternas ryktesspridning som bidrog till att det såldes fler bilar för Volvo, liksom? För att skyla över detta faktum har man i branschen ofta gömt sig bakom imponernade

På webben är det lättare. För där finns kommuniaktionen och köpet inom samma mätsystem och människors beteenden kan mätas ner i minsta musklick.

Och i bloggosfären till exempel smälter  PR och marknadsföring ihop – eftersom det till största delen är ärliga meningar om produkter som folk skriver om produkter (Alex Schulman och andra skämtare till trots).

BTW: Jag fick en korrigering på ett tidigare inlägg om Newsdesk (vars verksamhet jag hade missförstått) – läs på deras intressanta blogg PR2.0.