En vän till mig äger ett framgångsrikt konferenshotell och är den mest begåvade affärsmannen jag nånsin träffat. Han kan varenda skruv och mutter i sitt stora hotell och är dessutom enormt påläst inom allt som händer i samhället inom teknik, politik och forskning. Flera gånger har jag suttit på hans hotell och pratat mig varm för bloggar som en kanal för marknadsföring:

– Synd bara att ingen pratar om konferenser på bloggar, annars verkar det intressant det du säger.

Min bror är en framgångsrik säljare på ett innovativt teknikföretag och har konstaterat detsamma – ingen pratar om hans produkt i bloggosfären. Ergo – bloggar är inte en intressant marknadsföringskanal för min vän hotellägaren eller min brors teknikföretag.

Fel. Tänk tvärtom. Just för att ingen idag pratar om de två områdena i bloggosfären har de en kanon-fin möjlighet att marknadsföra sig och attrahera kunder. Varför? Jo, för att allt fler söker efter produkter och tjänster över nätet.

Så här hänger det ihop; de flesta som söker efter något går till Google och gör en sökning. Google i sin tur letar igenom miljontals sidor på nätet som har orden man söker efter på sig och presenterar de sökresultat som deras super-smarta sökalgoritmer bedömer vara mest relevanta högst upp och de mindre relevanta senare i listan.

Nu är det så fint ordnat att Googles algoritmer tycker att det är mer relevant bland annat om man ofta använt ordet, skrivit om liknande ämnen ofta och har många länkar som pekar in på websidan. Allt detta gör att bloggar hamnar högt upp på sökresultaten eftersom själva poängen med en blogg är att man skriver ofta, skriver återkommande om de saker som intresserar en och att man länkar fram och tillbaks mellan bloggarna.

Det fina är att Googles modell faktiskt är väldigt hederlig och rättvisande. Den premierar att man skriver initierat (det leder ofta till många inlänkar), bjuder på mycket kunskap om sitt område (har man mycket att säga om området blir det många chanser att sökorden finns med) och länkar till andra kunskapskällor inom området.

När jag sa upp mig från mitt jobb sa jag till min arbetsgivare att jag efter moget övervägande sa upp mig för att att göra tre saker; bli bäst i Sverige på PR-utvärdering, lära mig entrepenörsskap och arbeta med strategisk kommunikation. När jag är där överlåter jag till marknaden att bedöma, men den som idag söker på Google efter PR-utvärdering får svårt att missa mig.  Faktisk  ligger jag bättre till i träfflistan än världens största mediebevaknings- och medieanalysföretag Cision (fd Observer). Nu kommer inte  PR-utvärdering att utgöra kärnverksamheten i mitt nystartade företag PRfekt Insight AB, utan marknadsanalys i sociala medier. Inte heller där ligger jag så dåligt till i Google-rankingen.

Än så länge visar det bara att jag besitter kunskaper på området, men snart kan jag även lägga ut exempel på vad jag gjort och hänvisa till mina kunder (så snart jag har några). Då kommer bloggen att bli ännu mer värdefull som marknadsföringskanal, naturligtvis. Men det riktigt coola är att jag betalar 14:95 dollar  i månaden för marknadsföringen plus min tid. Det är billigt. Och en jädra bra ROI (return on investment) redan vid första kunduppdraget när man säljer så pass dyra tjänster som jag gör.   

Så genom att börja skriva en blogg har både min bror och min vän hotellägaren alltså möjligheter att leda potentiella kunder in till sig. Och de som redan är etablerade och har fina produkter att visa upp kommer de därmed förmodligen att ha en närmast otrolig konkurrensfördel i deras respektive branscher eftersom de är så traditionella. För det är oftare branschaktörerna som är långsamma att ta till sig Internets möjligheter – inte kunderna. De sitter redan idag och googlar för fulla muggar. Vare sig de letar efter ett konferenshotell, brandskydd eller kunskap om sociala medier.

Om ni vill ha hjälp att komma igång med en företagsblogg rekommenderar jag att ni kontaktar Fredrik Wackå som framgångsrikt har hjälp många företag och organisationer med det. Och som med sin egen eminenta företagsblogg visar att han lever som han lär.

Om du vill veta vad bloggosfären skriver om en viss bransch eller ett kunskapsområde rekommenderar jag att du börjar med en sökning på Twingly. De har den största tillgängliga databasen med svenska bloggar idag, men tyvärr klarar inte sökfunktionen av att man söker på kombinationer av ord. (Än så länge, Martin? ;-)