Varför är det sån hajp kring bloggar och andra sociala medier? Jo för att det är mer TROVÄRDIGT att bli rekommenderad en produkt av någon du känner eller har en personlig relation till än att t ex se en reklamannons (låg trovärdighet) eller läsa en artikel i ett MASSmedium (något bättre, men fortfarande låg trovärdighet).

Grejjen med bloggar är att en person skriver till en liten krets av människor och därför upplevs ha en större trovärdighet för de som läser. Full stop.

Nu är vissa bloggar MASSmedium. Som t ex Engla´s Showroom eller Alex Schulmans blogg. Och har därför lägre trovärdighet. Men det tänker man kanske inte på alla gånger. Om man är PR-konsult. Fast man kanske borde göra det. Förutom de, säg, 100 största bloggarna återstår mellan 70 000 och 300 000 bloggar beroende på hur man räknar och definierar. De kan ha HÖGRE trovärdighet för de som läser. Och därför inte ska avfärdas med orden att de är det ju ingen som läser.

I bloggosfären är det snabba kast och en blogg kan snabbt bli stor på kort tid eller snabbt tappa läsare. Att Alex Schulman är en påverkare behöver man inte vara raketingenjör för att lista ut. Eller betala för att få veta heller. Men att kunna visa att han hade POTENTIALEN att snabbt bli en stor påverkare hade man behövt vara raketingenjör (mer eller mindre) för att lista ut. Och det var och är nog en hel del som är beredda att betala rätt stora pengar för den informationen. Det är klart, säker kan man ju aldrig vara, men liksom med trav och aktier är det intressanta att försöka få information på förhand. Jag tror att det finns en hel del olika sätt att försöka sig på lite spådom, t ex:

Den som skriver bloggen:

  • är genuint ENGAGERAD i ämnet eller varumärket. (skriver ofta om samma sak)
  • har en trogen krets av vänner som läser, kommenterar och själva skriver om det som står på bloggen.
  • blir länkad till av andra bloggar som skriver om samma sak, dvs inte nödvändigtvis samma ord, men samma ämnesområde.
  • har en psykologisk profil som gör att det är TROLIGT att den är intresserad av ett visst ämne eller ett visst varumärke, men av olika anledningar inte skrivit om det. Än.

Fler förslag?