Idag släppte Netstar, ett företag som gör digitala mötesplatser på nätet åt andra företag, typ Shortcut och Tasteline, ett pressmeddelande till traditionella medier med en undersökning om hur svenska företag syns på Facebook. Nyheten var redan släppt på DI.se.  Nu diskuteras alltså även  Netstar i bloggosfären – gott så. Det finns redan rätt många som pratar om Netstar i bloggosfären idag.

Det var flera personer på likemind-träffen på hotell Anglais imorse som vittnade om att företag idag är oroliga för att de inte har koll på vad som skrivs om dem "där ute".  Och bara kunskap kan bota den oron. Syftet med pressmeddelandet är alltså lovvärt

Men… de skickade inte ut pressmeddelandet till bloggare, inklusive mig själv (buhuuu). Så jag ringde upp Sara som var vänlig nog att lova skicka det till mig. Tack! 

För att säkerställa att även jag får relevanta pressmeddelanden i framtiden (OK, och en liten business-räv har jag allt bakom örat;-) så jobbar jag på en tjänst för att få med bloggar på utskickslistorna. Och inte bara de största och därför helt självklara. För vem som helst kan gå in på exempelvis Bloggportalen.se. Men inte ens där är det lätt att hitta de bloggar som både skriver om ämnesområdet (pröva t ex "sociala medier" eller "marknadsföring") och samtidigt har många läsare eller hög trovärdighet.

Jag har en lösning på gång, men det är inte helt enkelt. Så det kommer tyvärr att dröja en stund (med Internet-mått mätt)  innan en färdig lösning finns. Om ni vill vara med och bolla utformning, agera kritisk opposition till mina idéer eller utveckla tjänsten på nåt  annat sätt – hör av er till mig.