– Fem kronor så ska jag berätta vad de kallar dig när du inte är med, sa min första flickväns mamma till mig på skoj. Nu är det på allvar. Det är egentligen kärnan i min affärsidé.

För det pratas väldans mycket om företag och produkter i de sociala medierna – men det finns inget enkelt sätt att sålla ut det som är viktigast. IKEA, till exempel, omnämns mellan 15-20 gånger om dagen – enbart i de bloggar som Primelabs har i sin databas under den senaste tiden. Det är för mycket irrelevanta omnämnanden i den mängden information.

Nyckeln är att bestämma sig för vad som är det viktigaste och sen sålla ut just det. För marknadsavdelningen kan det vara att veta vilka som rekommenderar eller avråder från köp av ens produkter eller vilka personer som älskar eller hatar ens varumärke och varför. För press- och PR-avdelningen kan det vara att veta vilka bloggar som brukar skriva om ens område och därför kanske är intresserade av pressmeddelanden eller att delta på olika PR-event.

Min grej är att jag vill hjälpa företag eller deras konsulter att få tillgång till den relevanta information och därigenom leverera insikter som hjälper dem att göra sitt jobb bättre. Jag gör det genom att strukturera information om varumärken i bloggosfären. Det är inte så sexigt, men det är nånting jag älskar att göra. Nån ska gilla sånt också ;-)