Igår fyllde PRfekt 100 inlägg. Det hundrade inlägget blev ett inlägg från helvetet och till slut (misstänker jag) missade poängen. Det har hänt osannlikt mycket sedan jag skrev mitt första förhoppningsfulla inlägg. Både privat och professionellt. Jag tänkte därför berätta om hur det startade, vad som hänt under vägen och vart jag vill gå framöver.

Resan hit
Jag är analytiker – i själ och till yrket. Min talang är att jag är extremt intutitiv, dvs jag har en fallenhet för att associera det jag ser till något annat, snarare än att notera exakt vad jag ser. Att börja blogga blev för mig ett sätt att få utlopp för alla de associationer jag skapat av det jag noterat i medieanalys- och PR-branschen där jag befunnit mig på olika platser vid olika perioder under min vuxna ålder.

Under 2006 hade jag fått nog av den växtvärk som jag känt under flera år och beslöt mig för förändring. Jag separerade från min älskade flickvän sedan 8 år, flyttade runt, ändrade mina vanor och började fundera på hur jag överhuvudtaget skulle kunna inrätta mitt liv så att det bättre passade mig. Jag började studera personlig utveckling och beslöt mig för att börja undersöka den mjukare sidan av tillvaron, dvs hur och vad det är att vara människa. På så vis kom jag i kontakt med miljöer och människor som jag tidigare inte vågade närma mig – och det var en otroligt befriande upplevelse! Min vana trogen läste jag mig till nya insikter och kom bland annat kontakt med C.G.Jungs teorier och olika former av kognitionsteori (jag räknar in NLP där). Men jag vågade mig faktiskt också till nya miljöer, kurser och andliga rum där jag träffade fantastiska människor under väldigt givande, om än till en början skrämmande, former. Det var dags att sluta vara en fegis.

I december 2006 beslöt jag mig för att ta ett avgörande steg och säga upp mig från mitt välavlönade, men illasittande arbete som medieanalytiker – yrkseområdet jag både älskade och hatade sedan många år tillbaka. Å ena sidan är det en mycket vettig metod att studera effekter av kommunikation och å andra sidan har jag alltid då jag arbetat med det kämpat mot en känsla av att det inte görs på det mest effektiva sättet. Och att ambitionsnivån i utförandet tyvärr alltför ofta varit att  söka det acceptabla istället för det briljanta

Så jag tog pengarna från en lyckad bostadsrättsaffär, köpte mig en liten, men fin lägenhet i ett lugnt område söder om söder och beslöt mig för att köpa mig en kreativ brejk i livet.

Min vän Emma gav mig möjligheten att  köpa in mig i hennes bolag som ligger bakom en mötesplats för bytare på nätet – bytessajten.se i utbyte mot en summa pengar och 3 månaders  arbete. För  mig var det ett bra sätt att  lära mig mer om entrepenörsskap och pröva mina idér om kostnadseffektiv marknadsföring på Internet. Och ge mig tiden att låta min egen företagsidé formeras. Det var otroligt roligt att arbeta tillsammans med Emma och leva ett mycket friare och mer kreativt liv än vad jag tidigare stött på. Samtidigt fick jag uppleva de känslomässiga sidorna av att arbeta tillsammans med vänner när det kommer pengar, livsdrömmar och stort personligt ansvar in i bilden. Det var kort sagt fantastiskt givande.

Tidig vår började jag tillsammans med Emma och en nyfunnen vän formera en plan för att skapa ett analysföretag inriktat på sociala medier efter förebild från buzz monitoring-företag utomlands. Jag blev återigen kontaktad via bloggen – som redan hade börjat fylla sitt syfte att hitta andra människor med idéer. Efter en stunds intensiva möten och research landade det i att vi inte kunde komma överens om  hur mycket tid  och risk vi ville eller kunde lägga i paritet till hur stor del av bolaget vi ville ha. Samarbetet bröts därför – vilket gjorde rätt ont. Vi samlade ihop bitarna och skiljdes åtminstonde något sånär som vänner.

Jag tog mig en ordentlig funderare och komma fram till att jag ville försöka skapa ett sätt att analysera som byggde på de äldre metoderna, men som även tog höjd för att PR och annan marknadsföring nu smälter samman och att det idag faktiskt finns oerhört mycket kunskap om det mänskliga medvetandet både inom forskningsvärlden (där jag stött på typterori i olika former och approacher som tills nyligen betraktats som flum) och inom affärsvärlden där jag såg psykologin omsatt i konkret nytta, både inom rekrytering, ledarskapsutbildning, konsumentinsikt och inom strategisk  marknadsföring på Internet. Min dröm var klar – att analysera varumärken och personlighetstyper i sociala medier. Jag visste att jag ville samarbeta med de främsta företagen inom de respektive områden som mitt företag skulle beröras av. Först gällde det bloggbevakning, datalingvistik, IT-utveckling och medieanalys (som jag trots allt står med åtminstonde en fot kvar i).

Den 1 April var jag färdig med mitt ursprungliga åtagande för Bytessajten. Vi hade (förstås) inte nått riktigt så långt som vi hade hoppats, men det var dags att gå vidare. Alternativen var att antingen söka en anställning  eller satsa på min dröm om ett eget företag. Jag bestämde mig för att  sätta igång på egen hand. 

I slutet av månaden tog jag på vinst och förlust kontakt med Peter Nordin som är en av världens främsta forskare inom Artificiell Intelligens och startat flera företag som  med hjälp av olika tekniker analyserar  text och annan data.  Vi träffades och  jag fick  tillfälle att genom dem lära mig mer om  hur mina idéer skulle kunna förverkligas.  Jag beställde en rätt omfattande förstudie och har beställt deras avancerade sökgränssnitt för att kunna söka i Primelabs bloggdatabas och har fått offert på integration mellan deras verktyg och mitt egenutvecklade. Jag kan inte nog understryka hur värdefullt det har varit att få bolla och lära av främst David, deras högsta höns för teknikutvecklingen –  en själsfrände och en  ruggig problemlösare. Min ständige sparringpartner i affärsfrågor, Magnus, har varit den som hela tiden hjälpt mig att få saker att hända trots mina dåliga odds som ensam entrepenör i en organisation som redan har händerna fulla.

Under våren och sommaren träffade jag i olika sammanhang Martin, Anton och flera av personerna på Primelabs –
företaget som har den största databasen med bloggdata i Sverige idag
och som bland annat hjälper till att koppla ihop de traditionella
medierna med bloggosfären. Martin avsatte dyrbar tid till att hjälpa
mig förstå hur bloggdata fungerar och gav mig ett kreativt bollplank
för att fortsätta slipa på vad jag vill göra. Eftersom jag inte har en
bakgrund inom data, är varje minut med sådana här killar värd sin vikt i
guld för mig – så ett stort tack!

Under sommaren, när de flesta var iväg på semester, jobbade jag på att
utveckla metoder , verktyg och tjänstepaketeringar. Jag lånade under en
tid en stol hos Martin och det glada gänget på MediaPilot som jag lärt känna och först diskussioner
med under en längre tid. Där fick jag trevligt sällskap och ytterligare bollplank – en ständig påminnelse om att jag behöver konkretisera mina rätt abstrakta idéer ;-) MediaPilot hjälpte mig att få mitt första kundcase (som
ska levereras nu i veckan – håll tummarna för mig) och vi har nu
tecknat säljsamarbetsavtal då vi tror att våra tjänster kan komplettera
varandras.

Jag kontaktade även IndPro som hyr ut IT-resurser i
Indien för att börja utveckla ett webbverktyg för att genomföra
analyserna med. Jag har löpande kontakt med IndPros  killar i Bangalore,
Indien (och även här i Stockholm, tack Anders!) och det är nu några
veckor kvar till vi har klarat av den första fasen i projektet. Jag
kommer då att ha ett egetutvecklat  analysverktyg som  är anpassat för mina egna metoder för varumärkesanalys och typanalys.

För några veckor sedan köpte jag ett aktiebolag. Damn, vilken pärs det har varit, men nu har jag fått papperna i ordning och är redo att sätta igång verksamheten.

Och vad vill jag göra nu?

1. Kundleverans
Idag är det lördag och det känns som att stå på kanten inför drop-down i skateboardrampen. Nästan ingenting av det formella har hängt med i det som verkligen har hänt. Jag tänkte i varje fall ta mig en riktig helg ledigt (så snart jag skrivit färdigt det här inlägget, men det brukar låta så…;-) innan jag på måndag har min första kundleverans med helt egen produkt. Det ska bli kul och det kommer att gå bra. skönt att få träffa dem i verkliga livet så jag kan höra vad det är jag kan förbättra i tjänsten – jag vet redan en del saker som kommer bli bättre redan i nästa. Det är inte rocket-science jag levererar – jag har på sätt och vis gjort detta många gånger förut, men det är det första och därmed viktigaste steget mot ännu mer förädlade analyser. Basen som fortsättningen trots allt ska stå på. Jag hoppas att kunden tillåter mig att använda den här rapporten som case-exempel så jag kan berätta för andra vad jag gör, men det är inte säkert. Då får jag väl antingen tvätta bort deras varumärke ur rapporten och göra en dummy eller pröva med nästa kund.

2. Strategiskt partnerskap
Jag har redan inlett diskussioner om säljsamarbeten med flera olika byråer som arbetar med angränsande verksamhet. Min strategi från början har varit att inledningsvis bli underleverantör till företag som har den slutgiltiga kundkontakten oavsett om det gäller PR, webbstrategi eller analyser. Lyckas jag med det kan jag förhoppningsvis etablera mig i min egen nisch så småningom – typanalys i sociala medier eller konsumentinsikt med hjälp av kvantitativ psykologisk profilering av kommunikationsstilar (puh, vid det laget har jag förhoppningsvis kommit på ett klatschigare namn…). Drömscenariot är att jag snabbt kommer in under vingarna av ett etablerat företag som arbetar med kommunikation och marknadsföring i sociala medier och kan bli in-house kompetens på research och mätning av varumärken och konsumenter i sociala medier. På så vis kan jag dels få hjälp att utforma mina tjänster tillsammans med kunder och i utbyte komplettera deras tjänsteutbud. Jag vet ärligt talat inte om det är bäst att enbart satsa på icke-exklusiva säljsamarbeten och kanske dela lokal med nån kul och kunnig partner eller om jag har bättre chanser att förverkliga mina visioner om jag säljer av en del och blir systerbolag till någon av dem – och därmed blir exklusiv inom åtminstonde DEN branschen? Jag har i alla fall flera möten bokade och flera invitationer där jag kan höra mig för vad som är intressant för andra företag. Ingen trist sits för en som levt på sparpengar och pendlat mellan hopp och förtvivlan under mer än ett halvår nu… ;-)

3. Strukturera, standardisera och accelerera min verksamhet

Jag har för nästan varje vecka under ett halvårstid blivit mer och mer konkret och fokuserad på hur mina processer, metoder och tjänster ska se ut. Men det är förstås en lång väg kvar. Förhoppninsgvis kan jag snabbt komma igång att arbeta i mitt egenutvecklade analysverktyg som är gjort med tanke på att flera olika typer av analyser ska kunna göras och flera olika typer av “produkter” ska kunna tas ut ur systemet. Att det är webbbaserat är en fördel eftersom det då lätta kan integeras med andra system och det är inte bundet till en fysisk plats. Alternativet är att jag får fortsätta arbeta i Excel till stor del – det har både sina fördelar och nackdelar.

Jag behöver på kort sikt någonstans att sitta. Hittills har det varit bra att sitta på caféer, hemma eller att låna en stol hos nån. Men den fas jag går in i nu handlar om att komma närmare marknaden och att slipa på mitt  erbjudande – och då behöver jag sitta tillsammans med människor som kan koppla mig mot kundbehov och tillföra kompetens om paketering och organisationsutveckling.

Jag har ett antal personer som lovat ställa upp i den manuella fasen av arbetet om det skulle dyka upp mycket att göra snabbt – så det känner jag mig tackomochlov bekväm med. Men mycket hade varit vunnit om processerna kunde automatiseras så snart som möjligt. Jag är inte säker på att offentlig såddfinanisering och företagsinkubator är det bästa sättet att snabbt komma på marknaden för att testa tjänsterna, få igång omsättning och utveckla företaget vidare. Eftersom det i sammanhanget rör sig om små summor är det inte otänkbart att rimligt riskvilliga kunder eller samarbetspartners kan ersätta institutionerna.  Det är förstås en fråga om risk och utdelning, som alltid. Men om det var trygghet jag drevs av skulle jag inte göra det jag gör. Jag skulle också uppskatta hjälp att ytterligare slipa på mitt erbjudande, dvs paketering och prissättning.

Min vägkarta ser idag ut på egentligen samma sätt som den 1 april – klättra längs komplexitets-skalan. Med ett undantag. Jag har tackat ja till erbjudandet att bli underleverantör av analys på traditionella medier för att det ger lite intäkter och egentligen är ett förnuftigt steg i klivet mellan min tidigare yrkeskarriär och min nuvarande. Så här ser komplexitetsskalorna ut:

Tjänster:
1. Smartare analyser av traditionella medier
2. Blog Intelligence – hur och av vilka omnämns företag i bloggosfären?
3. Brand Insight – Sållar ut konsumentmeddelanden ur ett varumärkes- och marknadsföringsperspektiv
4.Consumer Insight – profilering och segmentering av ett varumärkes påverkare i bloggosfären

Teknik:
1. Excel
2. Webbaserat analysverktyg – PRfekt tool
3. Automatiserad analys med hjälp av AI och datalingvistik

Kompetens:
1. Traditionell medieanalys, dvs kvantitativ innehållsanalys
2. Marknadsanalys, dvs även kunskap om marknadsföring och kommunikation
3. Konsumentinsikt, dvs även kunskap om psykologi och konsumentbeteende

Människorna bakom inläggen
Det finns några personer som bidragit särkilt till att det faktiskt blivit 100 inlägg på PRfekt (och flera på salig avsomnade PRfektli(f)e m fl bloggar som funnits och finns med under resan.

Fredrik var och är min inspiration och fick mig till slut att fatta vad sociala medier handlar om. Och samtalen om livet, döden och kärleken med honom har gett stoff till mängder av inläggen och råg i ryggen när tvivlen slagit.

Karin var den som tog sig an att försöka få mig att skriva begripligt. Du höll ut ståndaktigt!

Johan har varit min wing man och eftersom vi är gamla vapendragare i medieanalys yrket – ett fantastiskt bollplank i utvecklandet av metoder för att analysera personlighetstyper med hjälp av kvantitativ innehållsanalys. Tack även till Christina för hjälpen med metodutvecklingen!

Emma var den som fick mig att våga hoppa och gav mig de första konkreta erfarenheterna av marknadsföring på webben.

Mamma och pappa – har varit mina bästa exempel och försöks-kaniner på personlighetsteori. Och den bästa inspirationen i att försöka lära mig skriva enkelt.

Brorsan som varit en grymt bra samtalspartner och numera själv är hängiven bloggare.

Tony som även han är gammal vapendragare från medieanalys och vars egna intresse för bloggande gett stoff till flera inlägg – och fler lär det bli har jag en känsla av… ;-)

De flesta andra människor som gett mig uppslag att skriva inlägg känner jag inte. De har jag kommit i kontakt med främst genom deras böcker och ibland genom deras bloggar. Inga personer har gett mig uppslag till så många inlägg som Kjell A Nordström, Jonas Ridderstråle, Göran Thorstensson, Paul Arden, Walter Lippman, David H Maister, Rex Briggs & Greg Stuart, C.G. Jung, Kevin Hogan, Don Richard Hudson & Russ Hudson, Robert B. Cialdini, David DeAngelo, Paul McKenna, Bryan & Jeffrey Eisenberg.

Och ett särskilt tack till er som hört av er via bloggen med uppmuntrande ord! Jag vågar inte  skriva ut era namn för det kommer att se ut som försök till renommé-snyltning – och jag vill bygga mig ett eget först. Jag måste dock ha gjort NÅNTING rätt när sådana högdjur som ni tagit er tid att läsa och mejla mig. Jag hoppas att vi syns IRL!