Everett Rogers är en cool man. Det var min handledare Håkan Lindhoff som tipsade mig om honom. Han (Everett, inte Håkan, fast kanske han också – han är rätt gammal nu) skrev redan 1962 en bok som förklarar hur en trend uppstår, t ex Facebook. Enkelt uttryckt går det ut på att det finns folk som SKAPAR trender, folk som SNAPPAR UPP trender, folk som HÄNGER PÅ trender och slutligen folk som hänger på först sedan det inte är en trend längre (Läs mer här).

För dem som vill påverka framtiden, t ex genom att få fler människor att dricka mer mjölk är det mest effektiva att på något sätt identifiera de som SKAPAR trender och de som SNAPPAR UPP trender. Madonna är en sån som skapar trender. Runt sig har hon ett gäng människor som snappar upp trender (flera svenskar faktiskt) – här är gränserna flytande – var det Madonna eller Jonas Åkerlund som skapade de banbrytande videosarna?

Hur som helst – eftersom det är människor som påverkar människor och det finns vissa människor som påverkar fler – är det en poäng att leta reda på de som påverkar mest och se om de är beredda att stödja ens sak. Om Madonna tycker det är vettigt kan hon t ex på olika sätt visa att man är cool om man dricker mjölk eller att man är god om man dricker mjölk eller så – det kommer troligen att få många människor att dricka mer mjölk.

Men – det är svårt och i de flesta fall dyrt att få Madonna att rekommendera det man säljer. Och det funkar allt sämre att klistra upp reklamaffischer på stan som säger att det är coolt att dricka mjölk. Så vad göra? Jo, man kan börja leta efter de som skapar trender eller snappar upp trender INNAN DE BLIVIT MAINSTREAM.

Och det är här sociala medier är helt fantastiskt bra. Folk som skapar eller snappar upp trender hänger gärna i sociala medier i dag, om inte annat för att det är en trend. Vissa av de är fortfarande md och skapar dem och de flesta är där just för att de snappat upp trenden. Och genom t ex Facebook kan man se vem som känner vem. Samma sak med bloggarna. En mainstream-aktör (om man nu kan kalla någon det i t ex bloggosfären som ju inte har mer än några år på nacken) kanske länkar till eller citerar en blogg som ännu inte har vare sig så många läsare eller inlänkar. Men den kan vara SJUKT viktig för den som letar efter en billigare påverkare än Madonna.  Det vill säga morgondagens Madonna. Eller Alex Schulman, även om det känns lite skumt att nämna dem i samma stycke. Men ni förstår vad jag menar.

Jag hittade följande citat när jag var ute och Googlade, som fångar det precis:

Ett media med relativt få läsare kan vara det viktigaste mediet

Initierades ryktet/trenden på sajten är det fråga om ett
opinionsbildande medie. Trots att inte så många kanske läser eller
länkar in till sajten är den inte mindre viktig. Snarare tvärtom. Det
är precis som med gatumodet – inte så många kan namnet på de som FÖRST
sätter det senaste, det är först när symbiosen kändis/mainstreammedia
tar upp det som genomslaget är som störst. Men då är det ju liksom
redan för sent om man vill påverka vad folk har på sig.

Det visade sig att det var Ego som skrev det i början av April. Kan inte säga det bättre själv, faktiskt. Det inspirerade mig till det här inlägget – jag har alltså skapat min egen eko-kammare. Det känns sådär… ;-)