Det kanske inte är ett nytt fenomen, men kanske ett tecken på en trend? Min fd kollega Anders driver tillsammans med sin polare Christer resebloggen Travelaid.se. När vi träffades häromdan berättade han att de deltagit på en resmässa, vilket gjorde mig lite förvånad och nyfiken. Åtminstone för mig var det första gången jag hörde talas om en blogg som hakar på de traditionella sätten för medier att locka annonsörer. Att old school-media hakar på webben är ju annars den stora trenden. Så jag mejlade iväg lite frågor:

Vad var det ni deltog på, när och vad hände där?
Resmässan
Jorden Runt vid Street Hornstull den 8-9 september. Vi
hade en monter, visade upp vår blogg på en laptop och körde en Nintendo
Wii – Bowling – tävling med olika vinster. Vi träffade mässbesökare,
andra utställare och en del författare som ville att vi skulle
recensera deras reselitteratur.

Vad var er ambition med att delta?
Syftet
var att få fler folk att upptäcka bloggen. Men även att lära oss mer om
företagande (vi driver bloggen via vårt handelsbolag), träffa "kunder",
potentiella annonsörer (andra utställare) och rodda ihop allt som
behövdes till mässan.

Vilka effekter märkte ni direkt efter?
Vi
fick en bra kundtillströmning efter mässan, dock ingen
masstillströmning eftersom mässan tyvärr inte lockade lika många
besökare som man hade hoppats. Det berodde på det riktiga dåliga vädret.

Vilka effekter hoppas ni på på sikt?
Effekterna av mässan är nog redan sedda men på sikt vill vi ha ännu fler besökare och bli ett bra alternativ till restidningar.

Vad är er långsiktiga ambition med travelaid?

Se ovan.

Hur ska ni tjäna pengar?
Nu
tjänar vi pengar på google adsense och Tradedoubler, vilket betalar
våra utgifter för servrar, domäner och andra kostnader. På sikt vill vi
kunna sälja annonsplats också.

Hur
många besökare har ni och hur mäter ni?

Det går i vågor, just nu kör vi Statcounter. Runt 12000 unika besökare i månaden.

Vilka konkurrerar ni med – tycker ni?
Det
finns en hel del resbloggar men de flesta är ganska nischade mot
specifika resmål. Vi är rätt ensamma om vår grej. Eftersom vi är så små så är vi inte
konkurrenter till restidningar, men vem vet. Tidningar har en
pressläggning och trycktid på 6 veckor så de skriver bara om gamla
nyheter. Fördelen med bloggar och internetmedia är att nyheter kan
publiceras och läsas samma dag.