Idag träffade jag  blogg-gurusarna Erik och Jimmy  och diskuterade bland annat identitet och integritet.  Det gäller, som Jimmy sa, att äga ordet. På riktigt.

Det är nämligen det bus-enkla svaret på varför företag ska börja använda sig av sociala medier i sin kommunikation. För om inte du för in diskussionen till din spelplan så kommer folk ändå att prata om dig – men utanför ditt synfält.  Det  är  heller inte när olyckan redan är skedd som du ska börja vara öppen. Utan nu. Och sen fortsätta när olyckan redan har skett.  Det handlar inte om krishantering – men förebyggande krishantering. Och effektiv marknadskommunikation. Och att finnas där kunderna finns. Etc. m.m. osv.

Genom att delta i samtalet proaktiv (förekomma hellre än förekommas) så kan man få en viktig fördel:

Om man söker efter ditt ditt namn/varumärke kommer man till DIN sida – inte din hatklubbs

Eller din stulna Facebook-, LinkedIn-, Jaiku-, eller whatever -identitet. Samma fördel som jag berättat om tidigare, att man kan "muta in" sitt kunskapsområde genom att blogga om det gäller nämligen även din egen identitet och ditt eget rykte. Varje kändis som genom åren gått till media eller skrivit en bok för att "ge sin syn på saken" vet vad det handlar om. Är du offentlig (vilket ALLA kommer att bli i framtiden – Warhol hade rätt) kommer folk att prata om dig. Om DU inte pratar om dig kommer andra att styra vad som sägs. Du kommer alltid att få leva med att dina misstag och tillkortakommanden grävs fram. Ingen är PRfekt. Alla har en dålig dag. Eller gör affärsmässiga misstag. Det får man köpa. Men det är ingen höjdare att det pratas om en först när man gjort nåt misstag. För det kommer folk att göra.

Som hon TV4 plus-tjejen som spydde i rutan sa:
– Ja, jag vill ju bli känd, men kanske inte på detta viset.

(Update: Jag läste Kristofers – som jag även hade en virvlande lunch med idag – inlägg om samma sak på PR 2.0 och får väl tillägga en viktig distinktion. För den som tycker att det kan räcka med sin vanliga hemsida och sökmotoroptimering – grejjen med de sociala medierna är att de till skillnad från en traditionell hemsida är gjorda för att dela med sig av och interagera med. De är alltså ett bra komplement till din ordinarie hemsida. Man kan prenumera på nya texter och klipp via RSS och kommentera det du skriver. I och med prenumerationsfunktionen kan innehållet (ditt budskap) spridas till andra kanaler, dvs det gör din kommunikation mer tillgänglig. Och i och med att man kan kommentera det du skriver så ökar du din trovärdighet. Om du svarar alltså.)