I dagens Aftonbladet skriver Pontus Schultz en träffsäker debattartikel om hur bloggarna gett de traditionella medierna stora skälvan. Medborgarjournalistik är EN benämning på vad det är som händer. den gamla sanningen att vem som helst kan starta en tidning, det enda som behövs är en halv miljard och en tryckpress gäller inte längre.

(…)distributionsmonopolet har gett journalistiken den totala
agendasättarmakten. Vi sållar bland nyheter, debattörer och röster och
bestämmer vilka som ska få synas på scenen. För publiken har det bara
varit att sitta still i tv-soffan, hålla käften och lyssna på vår
beskrivning av världen.

Jag pratade precis med min vän Kazam som är en mediemogul i Pakistan och berättade om hur situationen är i Sverige. Han tror knappt sina öron – även om han som reser runt till många länder ser att nånting är i görningen. Hans ingång är dock, förstås, att eftersom han är (väl-)utbildad journalist är det hans grej att t ex göra en pappersversion av medborgarjournalistiken. Unerförstått – på nåt sätt göra den anständig och kontrollerbar. Jag avrådde honom. If you love someone, set them free. Nu är faktum här – nu är det en fråga om inställning bland de som arbetar med media.

Media is changing – are you?