Anders sa en (särskilt) klok sak idag: mottagaren av en mätning måste vara avancerad nog att förstå att en mätning aldrig kan vara nåt annat än ungfärlig när det gäller kvalitativa begrepp som kommunikation, påverkan och relationer. Om man bara förstår det har man mycket att vinna på att mäta. För det går att mäta
kvalitativa fenomen också.

Ta t ex hur "bra" eller "djup" relation det är mellan två människor. Det går att kvantifiera med lite fantasi. Tillämpat på bloggar kan det t ex vara att mäta om och hur ofta personerna
a) länkar till varandras bloggar
b) länkar till varandras inlägg
c) kommenterar varandras inlägg

Jag har sett ett spännande länkrelationsanalys-diagram (puh, vilket långt och fint ord)  från Primelabs som visar relationerna mellan olika bloggar. Jag vet inte exakt vad som är den bakomliggande datan, men det luktar ju lite b) ovan vad jag kan bedöma.  Vore cool att få in a) och c) på nåt vis i ekvationen också, de kanske redan är där? Det känns som en enkel ocg logisk viktining också där b) väger mer än a), men mindre än c).

Annars är ju 10 000-kronorsfrågan (eller snarare betydligt mer :-) i PR-världen hur man identifierar påverkare (social influencers) inom olika områden. Jag stack ut hakan idag i samtal med Anders och Markus och hävdade att det nog låter sig göras genom att klustra de facto-innehåll i blogginlägg (för att se likheter i VAD man intresserar sig för – innehållsanalys) – och sen svamlade jag om ytterligare nåt som jag nu glömt. Men om man kombinerade relationsanalysen ovan med innehållsanalysen borde man komma en bra bit på väg.

Punkt a) och b) tror jag det finns data tillgänglig på när det gäller en stor del aktiva svenska bloggar. c) är klurigare för det kräver att man på nåt sätt får tag på kommentarerna, vilket i (de flesta fall, åtminstonde) inte hänger med i RSS-flödena.

Klustringen av de de facto-innehåll vete tusan exakt hur det kan göras, men omöjligt borde det inte vara. Kanske om man börjar med en enkel sökprofil för att få en corpus (textsamling, gu´vad cool det känns att kunna svänga sig med lite datalingvistik-termer ibland ;), därefter låter man klustra texterna efter likhet. De enheterna skulle därefter göras länkanalys på enligt ovan. Såvitt jag kan begripa så borde det funka. Nån som vill skjuta hypotesen i sank, dämpa min entusiasm eller kanske rentav  utveckla tankegången? ;-)