Anledningen till att Google är så sjukt framgångsrika? Att datalingvister inte har svårt att få jobb? Att hela reklambranschen håller på att förändras i grunden? Att Microsoft satsar på sökannonsering?

Relevans

Mina egna små trevande försök att bringa ordning i hur det pratas om företag i bloggosfären pekar på samma sak. Det kluriga är inte att beskriva varje halmstrå i höstacken (det finns datorkraft tillgänglig för sånt musklarbete, fråga Google)- utan att hitta nålen. Det är den intressanta uppgiften.

Sociala medier är ett veritabel höstack. Det länkas, prenumeraras och läses huller om bladder och det pågår MÄNGDER med konversationer överallt och hela tiden. Om stort och smått. Och det är inte lätt att avgöra vad som är relevant för t ex företaget som helt plötsligt upptäcker att kontrollen över det egna varumärket är borta.

Ordning och reda är rätt oglamoröst. Men min gissning är att den som skapar förutsättningarna för lite ordning och reda bland konversationerna i de sociala medierna har framtiden för sig.