Alla ni som funderar på att starta företag som analyserar Word of mouth, bäva! Nielsen Buzzmetrics har internationell expansion som huvudfokus enligt uppgifter från bloggen Data Mining: Text Mining, visualisation and social media. Nielsen Buzzmetrics är världsledande på att bevaka och analysera konsumentdialog och har en färdig uppsättning off-the-shelf produkter som hjälper företag hålla koll på hur det pratas om dem i sociala medier.

Frågan är om lilla Sverige är intressant på meriten penetrationen och innovationen inom sociala medier, snarare än att vara ett stort språkområde? Jag tror det. Sverige är nog bland de  15 utvalda.

Läs mer här.

Jag bävar dock inte, utan gnuggar mina händer i förtjusning – det skulle påskynda den naturliga utvecklingen inom PR och marknadsföring ordentligt i Sverige. ;-)

Update: 15 minuter efter att jag skrivit det här inlägget noterade min statistikfunktion att någon varit inne på min blogg från Nielsen Buzzmetrics konkurrent Andiamos (som nämns i samma inlägg som jag länkade till) intranät. Om de har sådan effektiv buzz-monitoirng får nog Nielsen Buzzmetrics se upp! :-)