Tags

, , , , , ,

På tips från Bisonblog hittade jag ett guldkorn för alla som vill förstå vart medierna är på väg. Lotta Holmström på Aftonbladet har samlat en riktig godispåse av riktigt intressesanta bloggare som ger sin syn på vart medierna och journalistiken är på väg.

Jag fastnar särskilt för Jonas Carlssons spådom att bloggandet kommer att minska då det kräver mer förberedelse och energi än att helt enkelt ytterligare integrera sig själv med media:

Vi kommer istället att automatisera vår egopublicering
med hjälp av t.ex. geopositionerande mobiler och en ständigt uppkopplad
närvaro där våra aktiviteter och åsikter publiceras naturligt och utan
ansträgning.

Det är en mycket rimlig förutsägelse. Jag är själv väldigt nyfiken på att se hur just åsikterna kan förmedlas automatisk löpande smidigare än vad man idag kan genom att tex använda olika taggningsfunktioner som Digg etc. När det kommer en standard för detta kommer marknadsundersökningsbrnaschen att skaka i sina grundvalar ÄNNU mer än de redan gör nu när räckviddsmåttet dör och mediekonsumenterna blir anonyma.

Joakim Jardenberg som representerar de traditionella medierna skriver att förutsättningarna för kärlek mellan de gamla och nya medierna finns på plats. Jag tror han har rätt. Det är inte medierna som kommer få det jobbigaste uppvaknandet – det är ekosystemet KRING medierna, dvs de som lever på att skapa, förmedla och mäta effekten av annonseringen i medierna och naturligtvis de som skapar plattformarna för medierna – nyss pappersmassa och tryckerier, nu de som skapar de digitala plattformarna.

Ja, det är sent och jag orkar inte försöka mig på en fördjupning av vad dessa kloka människor redan sagt. Läs själva istället! :-)