Tags

, , , , ,

Kommunikationsprocessen förändras – gör du?
Problemet ligger ju i att de konsumentskapade mediernas segertåg förändrat själva kommunikationsprocessen. Det har sagts förut, men tål att sägas igen; kommunikations idag handlar mindre om information än om dialog Utmaningen för företagen är inte att få journalister att skriva om (informera om) produkterna i lika stor utsträckning som att få konsumenterna att bli entusiastiska och sprida ordet om produkternas förträfflighet vidare. De nya distributionsformerna (RSS-läsare, del.icio.us, Flickr etc) innebär också att paketeringen förändras. Det är nu mer relevant att prata INNEHÅLL (bra, kul, spännande produkt/tjänst), snarare än PAKETERING. Pressmeddelandet är och förblir en paketering som har till syfte att få en journalist att informera om innehållet till sina mediekonsumenter. Innehållet i sig kan spridas på betydligt mer dialog-orienterade sätt än så.

Nu: kreativt innehåll för vissa kanaler – Sen: kanaler för kreativt innehåll
Det är idag omöjligt att säga vilken kanal som är den viktigaste. Det gäller för alla former av kommunikation, läs t ex Kristofer Björkman på PR2.0 som kommenterar problemet med distribution av pressmeddelanden i det nya kommunikationslandskapet. Du vet helt enkelt inte vart innehållet tar vägen. Därför behöver företagen skapa innehåll som KAN distribueras i flera kanaler (embedded) locka till sig intresserade genom intressant innehåll(pull), snarare än att försöka jaga efter de man tror är intresserade med färdigpaketerad kommunikation (push).

Om syftet är att marknadsföra produkter (och det är det, var så säker! ;-) kan det göras på mängder av potentiellt lika effektiva sätt – så länge kanalerna är uppkopplade. Vartefter de nya distributionsformerna med RSS-flöden, Youtube, Flickr, Del.icio.us m.m. blir standard så är det framförallt de kreativa innehållsproducenterna som utmanas. Det började med att de företagsinterna kommunikatörerna tog hjälp av professionella externa kommunikatörer. Nästa steg är att de professionella exterma kommunikatörerna oavsett om de är reklam, PR eller webbbyråer tar hjälp av amatörer för att skapa kreativt och säljande innehåll. Den sköna och

Electrolux Social Media Newsroom är ett steg i rätt riktning, men…
Pressmeddelandet som paketeringsform för ett företagsbudskap är en produkt av sin tid. Ännu har de nya formerna inte satt sig. Electrolux sociala news room, är ett proaktivt steg i rätt riktning, men såvitt jag kan se är den kanalanpassade paketeringen PRESSMEDDELANDE fortfarande i första rummet. Kanske måste man sälja in det nya med det gamla tänket – det må så vara. De producerar ju även video (egen kanal på Youtube med i dagsläget fyra filmer) och foton (i dagsläget 48 foton på Flickr). Med ett flöde på förstasidan där det senaste innehållet oavsett paketering publiceras hade de tagit ett steg till. Men det är fortfarande ett masskommunikations-tänk, VI producerar innehåll åt DEM.

Släpp in fansen!
För att gå hela vägen i den förändrade kommunikationsprocessen måste fansen tillåtas delta i kommunikationen. För vad är innehållet egentligen? Produkterna förstås. Jag har själv en ErgoRapido ståendes hemma och är hyfsat nöjd med den. Den är grymmt snygg och rätt praktisk. Men det räcker inte för att jag som bloggare ska länka till vare sig ett pressmeddelande, en Youtubevideo eller ett foto på en sån. Antalet visningar av Electrolux videos och foton talar sitt tydliga språk. Men PR-potentialen är betydligt högre än så! Vad skulle hända om Electrolux eller deras PR-byrå utlyste en tävling där fansen fick släppa loss sin kreativitet kring produkten och sen bara skicka in en länk till sin skapelse? De tio mest kreativa sätten att använda handdammsugaren för att lösa vardagsproblem belönas med att få vara med och skapa nästa generations dammsugare? Det finns ju ett stort antal produkter ute och förmodligen ruggigt mycket kreativ talang outnyttjad som kan hjälpa Electrolux i att fylla de egna uppkopplade kanalerna (sajten är en investering i den riktingen) med kreativt innehåll till en låg kostnad.

Underlätta köp av produkterna!
Jag vet inte vad Electrolux har för deal med sina återförsäljare, men eftersom de har den egna kedjan Electrolux Home borde de ju inte bryta några avtal om de inledde onlineförsäljning. Idag finns möjligheten till Banners och textlänkar i anslutning till innehållet som leder till e-butiker, snart finns även möjligheten att annonsera diskret i samband med onlievideo. Genom att FÖRST bjuda på kul innehåll minimerar man risken att krängandet uppfattas som störande. Dessutom innebär online-kommunikationen att marknadskommunikationen blir fullt ut mätbar, det går att se vilket innehåll som genererar både ett aktivt sökande efter mer information om produkterna, återförsäljare eller om man kompletterar med onlineförsäljning faktiskt försäljning!

Att mäta PR är inte längre bara en dröm, men…
Problemet med att mäta PR har i grunden alltid varit att det saknas spårbarhet mellan exponering och agerande. Agerandet kan vara att AKTIVT titta, lyssna eller läsa, sprida informationen vidare eller att faktiskt kila iväg och köpa produkten. Den sanningen gällde för icke-uppkopplade medier och gäller än idag. Det spännande är att det inte gäller för online-kommunikation. Vill man mäta effekten av PR eller vad man nu vill kalla sin marknadskommunikation ska den åtminstonde i genomtänkta delar innehålla online-beteende. All kommunikation kommer inte heller i framtiden att ske över Internet, men vill du mäta effekten leder alla vägar till Internet. Inte all kommuniktion handlar heller om att sälja, det kommer alltid finnas ett behov för att slåss om synligheten. På Internet går dock även det att mäta mer noggrannt och övertygande än för icke-uppkopplade medier.

Vi syns kanske imorgon på konferensen Disruptive Media där jag blivit inbjuden att delta i en paneldiskussion om sociala medier i företaget – möjlighet eller hot?