Tags

, , , , , , ,

Skapa relationer med Corporate Communications – Annika Lidne

Sitter på DisruptiveMedia och lyssnar på en fantastiskt räcka talare och en engagerad och kunnig pubik. MYCKET coolt event så här långt!

Inse att sociala medier inte bara är ett nytt sätt att publicera information. Det är början på en ny era inom kommunikation.

Ungefär så avslutade Annika Lidne, arrangör och senior advisor på Lidne Inc. sin presentation “Skapa relationer med Corporate Communications”. Jo, det är sant. Det handlar om att våga släppa kontrollen och det är en personligt och det är läskigt. Särskilt viktigt därför att det inte kommer direktiv ovanifrån. Det kan komma goda förebilder ovanifrån däremot. VD:s roll är t ex fortfarande att kommunicera. Annika igen:

Det handlar inte om att blogga OCKSÅ! Det kan vara ett smartare sätt att göra annat som man därför kan strunta i.

Människor, Profiler och Förtroende – Trustmojo

Nu ska killarna från Trustmojo berätta om vad de kommit fram till om förtroende – de beskriver sig som technördar, entrepenörer och lite kvasi-forskare.

Vad är det som är disruptive – Alexander ger sig på att förklara hur medierna förändrats:

Att vi har tillgången till ny teknik innebär att vi kan vara sociala på helt nya sätt jämfört med före… Användarna har klivit in i själva medierna.

Man behöver förstå människorna för att förstå de nya medierna. Förtroende – vad det är och hur det skapas – är det som Trustmojo gett sig på att försöka skapa kunskap om.

Eric: Förtroende handlar om balansen mellan kunskap och (PRfekt) ignorans.

Kalkylgrundat förtroende = Thinking, dvs objektiv analys med vänster hjärnhalva?

Identifikationsgrundat förtroende = Feeling, dvs subjektiv analys med höger hjärnhalva?

Reflektioner om förtroende och sociala medier

En diskussion med Erik Starck (Reachcards.com) och Joakim Jardenberg (mindpark.se) på Jaiku-backchanneln leder tankar iväg mot en fördjupning om emotionell bandbredd och sociala medier. Jag tar det i ett separat inlägg.