Tags

, , , , ,

Martin Jönsson på SvD skrev igår om att det blivit ännu knepigare att mäta på besöksstatistik för webbsajter och frågar efter ett nytt och bättre mått än den skakiga veckostatistiken för svenska sajter. Detta apropå att Sveriges Annonsörer presenterat ett nytt mått på besöksstatistik som är en abrovink på Old School-måttet veckobesökare per sajt.

Nu blir det
ännu fler valutor och därmed ännu fler som kan uropa sig till vinnare,
via olika sätt att räkna.

Det som egentligen
skulle behövas är ju något helt annat: ett totalmått per dag för olika medier, räknat i antalet unika konsumenter.

Stanna upp en stund där. Är att byta periodicitet på besökarmåttet lösningen? Är det “något helt annat”. Nej, det är ytterligare en abrovink på samma mått. Tänk större. Varken periodiciteten eller om det är sidvisningar, tid spenderat på sajten eller unika besökare man mäter löser det egentliga problemet.

Att göra nåt helt annat vore att t ex släppa exponeringsmåttet en gång för alla. DET är något helt annat. Att mät engagemang istället. Som Twingly gör genom att fånga upp länkar från bloggosfären. Det löser i och för sig fortfarande inte problemet med att svenskar besöker sajter som inte är svenska. Men det säger mer om de som besöker en sajt än ( “målgrupper” på Old School-lingo) än exponeringsmått. För man lägger inte ner en massa tid och pengar på att göra annonser för webbläsare. Det gör man för människorna på andra sidan webbläsaren. Och i bästa fall de som BRYR sig om innehållet på webbsajten.

Och genom att få kopplingen till de personernas bloggar kan man dessutom gå in och kika runt lite och se vad de är för kufar – vad de gillar i övrigt och vad de har att säga om innehållet på webbsajten. Psykografi på Old School-lingo. Eller målgruppsdata. Eller att lyssna på sina “konsumenter”. Och då kanske man får för sig att börja konversera med dem istället för att visa annonser för dem. Fast… Det kanske är troligare att första steget är att börja utforma annonser som är bättre utformade för människorna som uppenbarligen ser dem. Nu när man vet vilka de är. Eller… Hade kunnat veta om man gick över till engagemangsmått istället för exponeringsmått. ;-)