Tags

, ,

2007 har, för att uttycka mig försiktigt, varit ett omväxlande år. Kärlek, oro, förhoppningar, med- och motgångar i en härlig blandning. Det häftigaste med 2007 har varit de sköna människor som inspirerat och stöttat mig på ett eller annat sätt trots att jag stundtals knappt haft en susning om vad jag håller på med och fortfarande ibland är (för alla inblandade parter) enerverande flummig. Ingen nämnd, ingen glömd – TACK för att ni finns! :-D

En stor grej under året har varit att jag beslutat mig för att starta eget företag. Jag tänkte använda detta årets sista inlägg till att rekapitulera och analysera vad det blivit av det som startade med PRfekt blogg för ungefär ett och ett halvt år sedan.

Under senvintern började Emma, Ola och jag diskutera att starta tillsammans. Blandningen var klockren, men inte tajmingen. Det blev en rätt omskakande start på idén om ett analysföretag. I april stod jag i valet och kvalet att söka ett hederligt arbete eller försöka jaga drömmen på egen hand. Det var faktiskt inget svårt val och jag satte igång att skriva och tänka mer febrilt än nånsin.

I slutet av April kontaktade jag Aitellus grundare som
jag stött på på en föreläsning för några år sedan och presenterade idén
(-erna). Det inledde samtal om hur det hela skulle kunna tas
vidare som pågått i åtta månader. Diskussionerna drog ut på tiden, tog nya vägar, splittrades
upp och blev svåröverblickbara. Jag blev i vart fall kund till dem på
verktyg för omvärldsbevakning och har fått förtroendet att vara underleverantör åt dem på analystjänster.

Diskussionerna om mer avancerade
tekniklösningarna har jag dock valt att inte gå vidare med. Till slut hann
tiden och verkligheten ikapp det hela. Jag behövde nog lära mig läxan att det är
svårt att få ihop riskfyllda samarbeten mellan organisationer som är i
olika mognadsfaser och storlekar. Ett särskilt tack till Dick och Per
Innovationsbron Väst för råd och dåd. Det är helt fantastiskt att ni gör det ni gör!

Under sommaren tillbringade jag några roliga och intensiva veckor tillsammans med det glada gänget på MediaPilot. Där kunde jag konstatera att det är en väldig skillnad på fokus för ett företag med en färdig och standardiserad produkt jämfört med ett företag som består av en snubbe med en halvtuggad idé. Wow vilken insikt – men jag har lärt mig att acceptera att jag förstår saker mycket långsamt. Men förhoppninsgvis grundligt! Det ledde i varje fall till ett gemensamt case och att vi tecknade avtal om säljsamarbete kring våra
respektive tjänster- framtiden får utvisa  om vi kan vara varandra till
nytta!

Carl-Johan på CJG hjälpte mig att göra vettig design av mina esoteriska skisser och delade med sig av sina pappers-nördskunskaper. I like! :-D

I augusti tyckte jag i vilket fall att jag kommit så långt att det var dags att dra igång på riktigt – vilket jag skrev om på bloggen. I retrospektiv inser jag att jag var alldeles för förnuftigt försiktig. Inför det nya året har jag vänt på ordningen i prioriteringarna. Nu fokuserar jag på det jag tycker och alltid tyckt var allra roligast och spännande  – psykografi! Ett skumt ord med många värdefulla tillämpningar – som jag ser fram emot att visa under 2008.

Den uppmärksamme läsaren av min Jaiku har redan noterat att jag fått en partner sedan endast ett par veckor tillbaka. Det är så kul att orden knappt räcker till att nu få fortsätta utveckla detta tillsammans med Jon – ett snille och en mycket, mycket skön snubbe. Jon är AI-programmerare och ett stort fan (milt uttryckt) av klassificering av texter. Det roliga var att han hittade mig – själv hade jag ju faktiskt inte ens drömt om en sådan PRfekt match. På mig är det mycket snack och litet verkstad  och Jon är precis tvärtom. Killer-team! :-D

Nu börjar vi ju faktiskt bli några stycken hängivna type-spotters (ni vet vilka ni är… ;-), de första stapplande stegen mot en rörelse skulle jag säga. Nästa år släpper vi memen ur flaskan – eller snarare ur burken! ;-)

IndPro har nu slutleverat grundstommen till mitt analysverktyg.  De har hjälpt mig att bygga relationsdatabasen och att skapa ett gränssnitt i .Net.  Jag har garanterat varit deras minsta kund under perioden. Jag är ingen van beställare och inte utbildad inom IT.  Och har alltså inte kunnat göra nån fullständig kravspecifikation och har ändrat mig flera gånger under tiden.

Och ehh…. projektet har hållt sig inom de tidsplaner som de angett för varje delmoment.  Vi stannar lite där… Projektet har alltså hållt budget.  Jag har i alla fall aldrig hört talas om att ett IT-projekt som beter sig på det sättet – och särskilt inte med de förutsättningarna! Till råga på allt har det varit ett rent nöje att jobba med så proffsiga och trevliga projektledare och utvecklare som gänget på IndPro. Ni är bäst, grabbar!!! :-D

Sen så har jag fått hjälp av Jessica på TDEC att göra en ny  och smartare företagshemsida/blogg som kommer att möta ljuset i början av nästa år. Jessica har spenderat alldeles för många sena timmar tillsammans med mig den senaste veckan och hade nog också behövt dra till Indien en sväng… Tack för att du ställt upp i paniken i alla fall!

Därnäst vill jag välkomna min familj in som delägare i företaget under 2008!  Ni har  ju under ett års tid varit min absolut tappraste stödtrupp i bergochdalbanan. Brorsan har oförtrutet varit mitt affärsmässiga bollplank, mamma har räddat mig och bokföringen och pappa  har varit min ständige standby som gjort att jag vågat försöka sälja även när jag kännt mig överhopad av kaoset i uppstarten. Det vore orätt att  inte nämna David, som väl får räknas som min förlängda familj (fru?), i detta sammanhang. Han har fått ta allt. Och ändå orkat vara min ständige Head of Risk Management. IOU big time.

Sist, men absolut inte minst – ett JÄTTETACK till mina kunder för att ni visat mig förtroendet och ger mig möjligheten att lära tillsammans med er!

Nu har jag faktiskt  ALLA bitarna på plats eller under
utveckling även om det inte alls blev på det vis jag trodde under
våren och sommaren.  The plan is nothing – planning is everything.
Det visdomsordet förstår jag nu i djupet av mitt hjärta… Ingenting
blev faktiskt som jag ursprungligen trodde, men de senaste månadernas
händelser har visat sig bli ÄNNU mer givande än vad jag vågade
föreställa mig när jag drog igång i april. Mycket meningsfullare på ett djupare plan,
framför allt.

Nu tar jag Jul och sedan drar jag till Indien för att ladda batterierna inför det nya året. Vi hörs i mitten av januari, om inte förr!

:-D