Tags

, , , ,

Jag hade precis en fantastiskt intressant lunch med Sture Haglund på Briggen Tre Kronor. Vi pratade om likheterna mellan att skapa traditionella mötesplatser för människors samtal (såsom konferenslokaler) och de möjligheter som nya medier ger. Dessutom gav han mig ett utmärkt exempel på uppmärksamhetsekonomins drivkrafter som fick många poletter att ramla ner. Björn Jeffrey och Anton Johansson m fl har gjort skarpa iakttagelser om olika valutor som kan användas istället för pengar som betalmedel i interaktionen mellan människor. Sture förklarade vad han kallar Göteborgs-effekten, vilket han lovade berätta mer om när han börjat blogga (jag hade gärna länkat härifrån, Sture!;-). Enkelt uttryckt påpekade han kraften av oväntad uppmärksamhet från okända aktörer. Vilket är vad hela den uppkopplade konversationen ju egentligen är bäst på.

– Kolla här, de finns några härborta som skriver att de gillar det jag gör!

Det handlar förstås igen om att webben frikopplar oss från tid och rum i själva informationsspridandet – vi behöver inte befinna oss i samma rum eller ens samtidigt som den som har en idé eller verksamhet som vi uppskattar. Boken var förstås ett steg i den här riktningen. I och med att innehållet nu läggs ut på Internet kopplas den fysiska världens konferensrum eller böcker ihop med virtuella rumtiden på Internet. Resultatet handlar om möjligheten för idéer att spridas. Memer med ett fint ord. Några som bokstavligt talat tagit detta till sig är TED som smält samman en konferens med de sociala medierna under parollen “Ideas woth spreading”. Där kan du gå in och lyssna till och se några av världens allra främsta inom kultur, vetenskap, teknik och företagande berätta om det som de älskar.