Tags

, ,

Det är mycket konferens nu. Jag snubblade över Henrik Ahléns på Alfa Bravo inlägg från i december om konferens 2.0
där han jämför den tradtionella konferensen med framtidens. Den stora förändringen handlar om att konferensarrangören drar nytta av online-verktyg för att koppla ihop deltagare före, under och efter konferensen En virtualisering av konferensrummet med andra ord.

They use online tools to let delegates present themselves and their interests and search for other people to meet at the conference.

Detta ställer nya krav på utformningen av lokalen. Den som var på Hej 2007, Hubbub 07 eller Disruptive Media vet vad det handlar om. Den fysiska scenen med sin bildprojektor kompletteras med en skärm som visar backchannels, dvs ett flöde av kommentarer till den virtuella utsändningen av presentationen. Dessa backchannels har hittills främst varit gjorda med hjälp av micro-blogging verktygen Twitter och Jaiku, men det utvecklas ständigt nya tekniker för att kommentera webbutsändningar.

There are multiple screens around the stage and the rooms, showing the speakers as well as the back channels

Henrik spår även att konferensarrangören kommer att låna ut trådlöst uppkopplade bärbara datorer så att konferensdeltagarna kan interagera med talarna. Och naturligtvis live-blogga, dvs ta anteckningar som publiceras direkt på den egna bloggen. Priset på bärbara datorer sjunker ju hela tiden, så det låter sig faktiskt göras till en rimlig kostnad redan nu.

Detta ställer förstås nya krav på konferensarrangörens webbplats. Den måste kunna samla in och dela med sig av information om och från talarna och besökarna både före, under och efter själva konferensen.

Vad vinner konferensarrangören då på att skapa en virtuell konversation kring eventet?

it will inspire many more to come the next time to experience the immersive networking and participation of the physical event.

Ja, det är förstås både marknadsföring för det aktuella och det nästkommande eventet – en marknadsföring som görs av talarna och besökarna själva. Dessutom, som Henrik skriver, är det naturligtvis ett utmärkt sätt att dokumentera och sprida de tankar och idéer som förekommer på konferensen – även de som väcks i huvudet på deltagarna.

För att se exempel på hur detta kan se ut i verkligheten – titta på Disruptive Medias webbplats.