Tags

, , , ,

Jag snodde första halvan av den här rubriken från Niclas “Deepedition” Strandh som skrivit ett fullkomligt lysande inlägg som både konkret och abstrakt visar vad sociala medier handlar om – att beröras, kommentera och sprida vidare. Ursprunget var en videosnutt av vår gemensamma vän Björn Falkevik som helt enkelt är en fantastiskt kärleksförklaring till hans (och vår litegrann också, hoppas jag;-) Annika. Niclas såg, blev berörd och inspirerades till ett eget inlägg, han spann vidare på kraften i rörlig bild som dessutom passade på att rakt och redigt pin-pointa tröskeln för många att börja blogga.

Och nu hoppar alltså jag på tåget och hajpar video på webben. Band wagon-effekten? Nej. Den just nu pågående hajpen av rörlig bild via Internet är inte bara opportunism. Objetivt sett är den högst rimlig. Och subjektivt sett är den alla-tajders truth-speaking.

Forskare hävdar: Människor är sociala varelser!
Människor gillar att kommunicera med varandra. Prata. Mötas. Kvantiteten i kommunikationen handlar om antalet kontaktytor mellan människor. När människor kopplar upp sig och skapar en virtuell närvaro i form av en digital identitet (bloggnamn, varumärken, profilsidor på sociala nätverk) ökar de potentiella kontaktytorna enormt. Kvaliteten i kommunikationen handlar om den emotionella bandbredden i en viss kanal eller ett visst format som det också kallas. När människor kopplar upp sig och börjar skapa innehåll kan de idag välja en uppsjö av olika kanaler. I och med det mobila bredbandets genombrott börjar även möjligheten att producera och distribuera rörlig bild tillsammans med ljud att bli möjligt för enskilda individer till samma låga kostnad som text, statiska bilder och ljud på Internet. Rörlig bild tillsammans med ljud den hittills största emotionella bandbredden av de olika mediaformaten. Skulle vi lägga till lukt och känsel (jodå, utveckling pågår enligt MarketingVox) hade den emotionella bandbredden ökat ännu mer. Det kommer nog. För kvaliteten på kommunikationen mellan människor ökar nämligen med den emotionella bandbredden.

Anledningen är att kommunikation mellan människor kodas och avkodas av människors medvetanden som ju är psykologiska fenomen. Kommunikation mellan datorer avkodas av mockajänger (Techies, help me out here!) som saknar medvetande. Om människors medvetande vet vi inte allt än. Men rätt så mycket faktiskt och vår kunskap accelerar. En sak är i alla fall säker – för att ett budskap ska leda till ett agerande (att man ska orka bry sig, alltså) är dess förmåga att väcka känslomässig respons avgörande. Det är lättare att bli berörd av video än av foton och anledningen är enkel och grundläggande.

Enkelt uttryckt; evolutionen har gjort att människor som förmår agera på ett effektivt sätt i samspelet med andra människor har överlevt. Vi har snabbt behövt kunna avgöra om vi ska fly eller fäkta, signalera underordning eller överordning med mera i exakt rätt ögonblick med exakt rätt person. Det har varit avgörande för att kunna undvika att bli ihjälslagna, få hjälp av andra eller få ligga med en frisk och sund partner. Med mera. Socialt samspel kallas det med ett finare uttryck. Och vi människor är sociala varelser. Mycket sociala varelser till och med hävdar bland annat evolutionspsykologerna.

Minns du subliminal kommunikation?
Det är därför en mycket viktig förmåga för oss människor att kunna avläsa andra människors kommunikation rätt. Och vi kommunicerar som ni vet till allra största delen med andra hjälpmedel än med ord. Allra helst det skrivna ordet som inte varit med så länge. Vi kommunicerar väldigt mycket med vår kroppshållning, vår andning, våra röster och våra ögon. Och den mesta delen av kommunikationen avkodar vi undermedvetet, dvs vi tänker inte alltid på exakt vad vi lägger märke till när vi får förtroende för eller blir avvaktande till någon. Det kan vara att andningen inte stämmer överens med vad personen säger. Eller att ögonen flackar på lite fel ställe. Eller att kroppshållningen inte riktigt stämmer. Rörlig bild tillsammans med ljud är det enda mediaformatet som klarar av att förmedla alla dessa signaler på en gång. Det är därför the media of choice för den som vill ha störst möjlighet till personlig kommunikation med andra människor som man inte kan träffa i verkligheten. Liksom för den som vill få ut så mycket som möjligt av det personen i andra änden kommunicerar.

Åsså lite siffror för trovärdighetens skull!
Resumé skriver idag att färska siffror från MMS visar att hälften av alla svenskar mellan 16-30 år tittar på nedladdad video (tack för tipset Sorosh!). Och gamla siffror visar att TV varit det dominerande valet mediet sedan det slog igenom. Liksom bloggandet nu sprider sig i de demografiska grupperna kommer alltså video på webben att göra det.

Så visst – framtiden tillhör rörlig bild. Och därefter medier med ännu högre emotionell bandbredd.

Men min slutsats blir, om jag förstår Niclas rätt, den rakt motsatta till hans:

Och här tror jag att bloggandet, och såna tjänster som Bambuser, kommer in: det är svårare att vara subjektiv i bild än i text.

Jag tror att video på webben kommer att rocka fett eftersom det just tillåter en subjektiv kommunikation! Se bara Björns vackra blogg-inlägg nedan!