Tags

, , , ,

Jag var hembjuden till Annika och Björn för en videoinspelning och vi kom att prata om öppenhet. Björn droppade följande tankegång om öppenhet och affärer:

Är du marknadsledande för att du är bäst eller för att du sitter på en hemlighet?

Att berätta om vad man gör och vad man VILL göra är ju förstås läskigt. Och kontra-intutivt. Vi skulle inte ha haft immaterialrätt och affärsjurister om det här med transparens och öppenhet varit det gängse. Men det är just därför som man kan prata om att Internet inte bara förändrar medierna, utan även affärerna. Business-as-usual handlar faktiskt om att stänga ute människor i grunden. Patent. Sekretessavtal. Man kanske kan säga att det började som en skakning på nedre däck i form av nedladdning av film och musik. Om den trenden fortsätter – och det tycks den göra – så har vi VÄLDIGT stora förändringar inom hela affärslivet framför oss. Läs Nordström och Riddertråles Funky Business om ni vill dyka djupare i den förändringen.

Företag är människor omsvepta i juridik. Ta bort juridiken och det är bara människor kvar. Om de här människorna får för sig att berätta om vad de gör på dagarna, hur de gör det och vad de planerar att göra så har du transparens. Om de gör det på Internet så har du radikal transparen. Ryker då informationsförsprånget gentemot konkurrenter? Nja, delvis – men det är ändå ett väldigt svagt skydd. Uppsidan kan vara betydligt mer värdefull. Förutsatt att du är duktig på det du gör och gör nåt bra så kommer andras uppmärksamhet (kunder, konkurrenter och annat löst folk) att vändas mot dig. Och frågan blir då både ställd och besvarad – är du framgångsrik för att du är bäst eller för att du lyckats hålla omvärlden ovetande om vad du gör och hur du gör det?

Kanske är det så att öppenhet inte är för alla med andra ord. Men de som vet med sig att de har rent under har mycket mer att förlora på att INTE öka kontaktytorna mot andra människor. Och Internet och de sociala medierna har medfört en nästan ofattbar hävstång för antalet och kvaliteten på de sociala kontaktytorna. Du behöver inte ens vara närvarande fysiskt vid en viss tidpunkt på en viss plats för att kunna konversera med andra.

Det går förstås att hålla dörren stängd. Men du lär inte attrahera vare sig talang eller möjligheter på det viset. Och om du håller den stängd – se till att göra det för att se till att du har rent under tills dess att du öppnar dörren.

Update: Tanken hade visst spritt sig från Björn till Björn. Björn Jeffery har skrivit ett mycket mer genomtänkt och välformulerat inlägg om sina erfarenheter av transparens på Good Old.