Tags

Igår förmiddags kunde jag för första gången analysera psykografiska diagram över bloggläsare som omnämnt en kvällstidning och en morgontidning. Vi jämförde även bilderna med den psykografiska profilen på bloggläsare som nämnt ordet “att”, dvs förhoppningsvis neutrala bloggposter. Allt tack vare AI-snillet, vännen, kompanjonen etc mm osv Jon Kågström. Thanx, man!

Resultaten var efter en hel del skruvandet i helgen klart coola! Vi jämförde den “neutrala” datan med proffsbloggaren Hans Kullins stora (600 respondenter) undersökning Bloggsverige 3 och de verkar stämma kusligt bra överens – den psykografiska profil som innebär att man är intresserad av detaljer, färger, andra människor och att bedömma saker subjektivt (mode- och inredningsbloggar, någon?) dominerar. Samtidigt är det en klar överrepresentation av den psykografiska profil som är intresserad av idéer, underliggande mönster och teknisk utveckling jämför med en uppskattning av fördelningen i den övriga (IRL-) populationen – dvs reklam, PR, media och IT och möjligen politikerbloggar.

Testet visade en tydlig skillnad i profilen för de respektive bloggtyperna där Aftonbladet-läsaren (som förväntat) var mer spridd över målgrupperna, medan SvD-läsarna hade en klar slagsida åt det mer abstrakta tänkandets håll. Detta visar ju egentligen inte mycket mer än att psykografmaskinen tycks må fint – nu skulle de vara intressant att gå lite djupare och börja se skillnader mellan enskilda kategorier av artiklar och se vad som kännetecknar de som blir flitigt omnämnda eller länkade till i bloggosfären.

Än så länge har jag bara ett kameramobil-foto på skärmen och ingen internetupkoppling till mobilen och har heller inte fått USB-kopplingen mellan Nokia N95 8GB:en och min Mac att rocka så bilder dröjer lite. Jag häpnar ibland över min tekniska oförmåga… Skicka ert mobilnummer om ni vill ha fotot som MMS (mattias@prfekt.se).

Nu börjar det baske mig likna nåt! :-D