Tags

I dagens SvD fanns en intressant artikel om härmande konsumenter. Forskare i USA har gjort experiment som visar att försökspersoner som tittar på en person på video härmar beteendet hos den de tittar på. Men mer intressant är att beteendet förstärktes om försäljaren härmar försökspersonernas kommunikationsstil:

Försöket kompletterades med ett experiment där försäljare imiterade försökspersonernas kroppsspråk och ordval samtidigt som de försökte sälja in en produkt. Resultatet visar att de imiterade försökspersonerna blev mer köpvilliga än de som fick lyssna på samma försäljningsargument, men utan att bli imiterade.

Detta är ju egentligen ingenting nytt. Att spegla en persons kommunikationsstil är ett välkänt sätt att för motparten att slappna av och känna sig bekväm, dvs att få rapport. Det som är riktigt intressant ur ett psykografisk perspektiv är att de experimenterade med att ändra ordval och inte bara kroppshållning för att åstadkomma detta. Att analysera ordvalet hos den person man vill ha en dialog med är precis vad PRfekts psykografiska analys gör – och tydligen är det inte längre bara “ovetenskapliga” försäljare eller teambuilding-coacher som nu sett värdet i att lyssna på motparten först och sen anpassa kommunikationen. ;-)

Testa själv att analysera en blogg eller en digital text här!