Tags

Jag tror det. Jag vill testa det – särskilt nu när jag fått vatten på min kvarn. Mymlan har testat prototypen (huuuga, det är lite nervöst – vi jobbar ju febrilt med att träna upp systemet…) och inspirerade andra bloggare att testa.

Blogge Bloggelito körde en del av sina bloggpolare i Typealyzern och konstaterade att alla på hans bloggrulle skulle bli av samma typ. Det är faktiskt det jag slogs av när jag var på PodCamp 2007 och pratade med Gitta om personlighetstyper (sen dess har det blivit en hel del mer av den varan ;-) – det var uppenbart att typ alla som var där hade åtminstonde samma temperament (NT – Strateger). Det gav mig en knuff att prata med Martin Källström, vd på Primelabs som också var där och precis visat upp ett störtcoolt diagram de utvecklat som visar relationerna mellan bloggare. Sammanslaget skulle det ju kunna visa vilka typer som länkar till varandra. Det vill jag kolla! Och nånstans förstod jag ju att det borde kunna vara ruggigt intresant för marknadsförare som vill förstå dynamiken bakom hur idéer sprids i de uppkopplade medierna.

Anton Johansson tipsade häromsistens om smartskallen Keren Dagan i USA som stärkte mig i tron på att  om det här funkar så kan det bli RIKTIGT JÄMRANS intressant:

If a marketer want to build relationship with the right blogger(s) that can help to convey their message to the relevant audience and influence a desired market segment, where will he start from? I’m not a marketer but it make sense to me that this effort should be concentrated in the right place.

Another case is for an entrepreneur trying to get on the radar of the right VCs. There could be more business cases in here that I don’t see yet.

Det är väl rätt typiskt också att Keren Dagan som skrivit inlägget inte är marknadsförare – de är ju så otroligt inkörda i det demografiska tänket att en så enkel lösning som att tillämpa befintliga psykografiska metoder (Typ- och temperamentsteori) flyger under radarn. Sen är det ju i och för sig inte en barnlek att bygga ett system som klarar av att tillämpa det på automatisk textanalys (Jon – har jag sagt att jag älskar dig? ;-). Och kanske inte heller helt förutsägbart att man ska strunta i enkätundersökningarna som varit de förhärskande de senaste 50 åren för detta ändamål.

Men det var inte förrän jag klickat vidare och fann Keren Dagans postning om att det är BLOGGAREN som är intressant och inte bloggen (min slogan/idé är ju det handlar inte om medier – det handlar om människor) som det hettade till ordentligt. Keren nämner till och med C.G. Jung:

Archetype is in the basis of any great literature and story telling. Carl Jung had a big contribution to psychology using the concept of psychological archetypes. Some known archetype are: The wise old man, the eternal boy and the artist-scientist. Do you recognize yourself Mr. Blogger?

I think that matching a blogger with archetype can help finding a great blogger. Not sure yet how this could be done: if detected automatically or in an interactive way.

Jag håller nu tummarna inför de första testerna av att kombinera länkanalys med psykografisk målgruppsanalys. Vore skoj att tillmötesgå Kerens förfrågan. Riktigt skoj, faktiskt ;-)