Tags

Jag fick ett tips av Fredrik om en text om textanalys i sociala medier på Adage.com  som är riktigt intressant. Inte bara för att jag fortfarande (!) inte har luskat ut alla affärstillämpningar av Typealyzern. Utan för att den faktiskt beskriver tidiga case inifrån. Så här säger Tom H Andersson på analysföretaget Anderson Analytics:

For in fact, while the blogosphere and social networks have so far not proved great advertising media, text analytics offers the potential to make them stronger marketing vehicles. “A lot of marketers are paying a lot of attention to trying to figure out how to leverage social networking, for instance,”

Från mitt perspektiv är det både lite nervigt och hoppfullt att marknaden för Consumer Insight med hjälp av textanalys i sociala medier (ooops, det där låter ju som min ursprungliga affärsidé! ;-) uppenbarligen tar fart först nu och i USA. Får hoppas att marknaden här går passgång med jänkarna. Det stödjer mig dock i tron att det inte räcker att bevaka och analysera bloggosfären – det krävs att man skrapar ner data från betydligt fler platser. Lite Google-approach i datainsamlingen alltså. Mmmm…