Tags

, ,

Från Branschdag Medieteknik 2008 arrangerad av klipporna på Näringslivsguppen (Tack för super-arrangemang och för hjälp med uppkoppling!

Jag deltog endast på eftermiddagen och live-bloggade så fingrarna glödde… Hoppas ni har nån nytta och nöje!

Michael Björn – Ericsson Consumer Lab

“Mobiles still more popular than net” – jmf mellan 24 länder visar att mobilpenetrationen är dubbelt så hög som Internetpenetrationen.

Det finns ett stort intresse för att blanda miljöerna (PC och mobil) – och förmodligen i en massa andra plattformar. “Vi ska därför inte prata om det ena eller det andra”.

“Man kommer att börja dela med sig av content även genom mobiltelefonen – på samma sätt som man idag delar med sig via PC:n.”

1. Konsumenter vill blanda fritt content och premium content (synts i PC, kommer i mobil)
2. Mobiltelefonen fortsätter att vara världens största kommunikationsplattform. (IM stort genom SMS)
3. Utmaningen ligger i varumärkespreferenserna. (Upplevs skillnad i t ex sökmotorfunktionaliteten?)

“Socioekonomiska skillnader gör stor skillnad i beteende, men globaliseringseffekten är också väldigt åldersrelaterad” dvs, ungdomar har ett mer globaliserat beteende än äldre i adaptionen av tekniken.”

“Vi ser en stor likhet på global nivå när det gäller beteende. Ungdomar har dock olika beteende på lokalnivå – där är vi olika i beteenden, intressen etc” – men hur sjutton är vi INTE olika även på global nivå undrar PRfekt?

Sara Öhrvall – Bonnier Research & Development
Sara säger att hon gör samma sak som Mindpark.
“Frukostätandet har minskat med 20% över hela västvärlden. Det är intressant för att vi vill att de ska läsa våra tidningar, ju! Då hinner man ju inte med att njuta av kaffet och tidningen.”

2006 var första året då fler människor i världen bor i storstäder jämfört med landsbygden. Det förändrar vår världsbild och hur vi kopplar av. Och medier handlar väldigt mycket om att koppla av. Och urbaniseringen innebär också att vi spenderar mycket tid i kollektivtrafiken, vilket gratistidningarna förstått och kapitaliserat på. Vi tittar även 30% mer på onlinevideo via våra laptops när vi är mobila.

Vi spelar spel och använder sociala nätverk istället för att konsumera medier (vilket vi på Bonnier kanske hade önskat).

Medierna måste hänga på och konkurera om de korta ögonblicken då människor söker underhållning eller nyheter.

Micro break –>
Lunch hour rush –> Lunch hour peak media
Indifferent consumption –> mood-switching to private/local (ingen lojalitet gentemot varumärket)

After work-beteende
Leisure Spending
Catching up (vad har hänt, helst vad som är aktuellt i MITT nätverk)
Status skills (vi bygger vår status genom vem vi är och vad vi kan, snarare än vad vi har)
Social Net (44% av internetanvändarna publicrerar sin tankar eller annat innehåll online enl Pew Research)

“Lördagsbeteende”
Traditionellt sätt en stor mediadag. Nu är det sämsta eftersom vi shoppar istället.
Shoppingmedia har ökat – innan jag går ut och shoppar har jag läst på inför köpen.

“Söndagsbeteende”
DÅ tar vi det lugnt! Enda dagen vi unnar oss att läsa de långa reportagen och livsstilsreportagen. Det säljs fler böcker än någonsin just nu, men vi läser rätt få (många bara ligger i bokhyllan).
Det finns ett intresse för etik – söndagen är den dagen då vi liksom kompenserar för vårt stressiga och lite ångestframkallande vardagsbeteende.

Religion ökar ENORMT! I USA växte onlinesidor relaterade till religion med 20% förra året.
PRfekt säger höger hjärnhalva.

“Onlinereligionen” växer snabbast – andlighet, vem är jag och vad är meningen med livet ökar i hela världen och främst i västvärlden. Det är nåt där!

(Jag fick inte Saras presentation på Guldäggsseminariet så nu rippar jag rakt av istället;-)
1. Etablissemangets utmaning
30% under 30 har inte sett, hört eller läst nyheter
Ytterligare 10% hämtar nyheter från endast bloggar
70% av alla amerikaner tycker att traditionella nyhetsmedier är “out of touch”
(60% som klickar in på en nyhet har redan sett eller hört den – skulle vi våga göra den mätningen i våra dagstidningar skulle sifrran definitivt vara större än så)

1. Migrering

2003 ca 65% medierelaterade sajter
2003 ca 45% icke-medierelaterade sajter

2006 det omvända

2. Framsidans död
Media aggregators
-expanderar diskussionen genom att engagera fler källor
– Annorlunda produktionslogik men sammanställer content som blir allt mer likt traditionella mediebolgs produkter
“Hur ska vi mediehus förhålla oss till detta?”

Motattack:
Open brands (bredare och öppnare)
House of Brands (djupare och mer inriktat)

3. Från varumärken till individer
“Jag kan lyssna på specifika personer – jag behöver inte lyssna på varumärken” (ett resultat av bloggarna)

4. Den goda viljan
Wikileaks
“Wikileaks is a Wikipedia-style wiki for people to place leaked documents untraceably”
Hur hjälper vi männiksor att göra GODA saker?

5. Premiumjakten
Det är inte SANT att folk söker premium – i alla fall inte i VÅR bransch!
270 miljoner gratistidningar levereras varje dag runt om i världen – och i princip ingen är lönsam.
Kan man ta igen det på premiumsidan?
ADOBE – “vi lever med det faktum att de flesta laddar ner våra produkter gratis, för vi har en liten grupp som betalar för premiumprodukterna”

6. Våga fördjupning
Bitsize-ekonomi, snabbhet etc – vi vill fortfarande erbjuda ett “rör av kunskap”
I den här hysteriska världen gäller det också att våga ta de där seiösa frågorna, men kanske göra det på ett underhållande sätt.

Till sist: The next thing
Alla pratar om iPhone innan den släpps – på presskonferensen är enda frågan; “när kommer uppdateringen?”

Det handlar om att förnya sig och snabbt komma med nåt nytt.

PR-stunt från Sara: Vi på Bonnier söker idag nån med en idé för morgondagens mediemarknad. Ring mig!

PRfekt frågar: Vad händer med räckviddssiffrorna för morgonpress när onlinedistributionen kommit?
Sara: Det är ett snabbt tapp över hela världen sett till den allmänna cirkulationen. I Sverige har vi ett mycket starkt tidningsläsande, men det handlar i alla fall om 10%-iga tapp de senaste åren. Det gick snabbare än vi (Bonniers) trodde, det verkar som att att onlineprodukterna är alldeles ;-) för bra. Vi ser att de som testar onlineversionen snabbt går över till att enbart konsumera mediet där. Detta är särskilt starkt bland ungdomar. (Om jag gör hennes svar rättvisa här)

Damn, jag kom på att jag egentligen var intresserad av DAGS-press, dvs dagliga tidningar. Klant!

Joakim Jardenberg – vd Mindpark
Joakim är ju transparent (-are än Bonnier) så här är hans presentation:

Joakim:
“Sara la nyss fundamentet, nu ska jag försöka visa vad vi ska göra åt det. ”
(update: om jag förstår Joakim rätt så berättar han mer om transparens ur ett perspektiv som INTE direkt berör medierna och skippar att berätta om hur medierna ska göra för att hantera förändringarna i mediekonsumtionen – han också)

Att erbjuda kunskap till varandra är kärnan i transparensen.
Så fort du gör bort dig får världen veta det (transparensen är bra för att garantera ditt rykte, typ)
Om du inte sitter på den breda massans förtroende och snabbt åtminstonde kan ge din bild av det inträffade så sitter du risigt till idag. Transparens motverkar detta.

“omvärlden är inte ond – du behöver inte sitta och hålla på idéerna”

Genomförandet är det stora problemet – där kan transparensen spela stor roll. Genom att berätta om det vi vill göra och märker vi att ingen börjar tindra med ögonen så är det kanske inte rätt grej att göra.

Hinder för transparensen: (Se slideshare ovan! Missa inte detta!)

Tips till nya bloggare: Leta upp en liten bubbla där det pratas om det du vill prata om och studera tonfall och kommunikationsstil etc. Då slipper du skriva som t ex en pappersjournalist i en papperstidning för en papperstidningspublik.

Joakim tror att framtiden för Transparensen är god (apropå publikfråga)!

Jakob Andersson – RBS, Schibstedts utvecklingsbolag för rörlig bild
TV på ett klick – det är PRECIS så enkelt som användarna kräver att det ska vara för att tekniken ska kunna användas på en massmarknad. Det är därför vi inte tittar på web-tv eller mobil-tv.

Den svenska marknaden för rörliga bilder på nätet:
Det blir inte en svensk marknad – utan två! (klipp, dvs framåtlutat resp program, dvs tillbakalutat)
Två typer av aktörer – (utan två) – (greppet om publiken resp greppet om innehållet)
Hur når man framgång? – användarvänlighet
Spring inte i trappan! :
1. Användarvänlighet
2. Innehåll
3. Kundinsikt
4. Marknadsföring

(Tror att PRfekt gjort PRECIS tvärtom vid närmare eftertanke. Och det är inte nödvändigtvis vägen till framgång… ;-) Får se om vi kan rädda det med in-flight corrections som vanligt! :-D

Angående svagheten för content-aktörer som TV4; de får besluta sig för när de är beredda att börja släppa intäkter i broadcast till förmån för online.

Jag blev mycket inspirerad av Jacobs föredrag! Epiphany 1 Epiphany 2