Tags

Jag läste första gången om Ted Valentin i Dagens Industri för ett år sedan och blev mäkta imponerad av hans sätt att göra affärer. Men sen tänkte jag inte mer på saken förrän Henrik på Physical Interaction Labs berättade att han också var ute och letade lokal. Nu sedan en tid har jag förmånen att dela kontor då vi båda hyr in oss hos gänget på Videoplaza.

Ted har precis lanserat Sushikartan efter många månaders jobb. Det är en sajt där människor kan recensera sushiställen som sedan är sökbara per plats eller via en inbyggd Google Maps. Det ligger redan flera liknande sajter i (som det heter) pajpen – t ex en sajt där man kan hitta WiFi-uppkoppling i närheten. Han har sett till att han mycket enkelt kan skapa nya “-kartan”-sajter och därmed testa olika idéer på vad som intresserar och lockar människor till sajterna. Enkelt och f*king brilljant.

För det som händer är att människor med ett speciellt intresse samlas på en plats – det skapas ett social hangout på nätet med en tydligt definierad psykografisk målgrupp. Vem gillar exempelvis Sushi? Delvis har det med ålder, kön och bostadsort att göra. Men förmodligen bara till en mindre del – och det är ju ingen nyhet att vissa stadsdelar i storstäderna t ex lockar en viss sorts människor med en viss sorts livsstilar och intressen. Än så länge går det inte att dra några slutsatser om var det finns flest sushi-ställen i Stockholm från Teds karta (det tycks i dagsläget gå ett Sushi-stråk i de östra delarna av stan), men kanske har Sushi nåt att berätta om de olika psykografiska profilerna i Stockholm? Real men don´t eat sushi, sägs det ju t ex. ;-)

Utöver att Ted knappast har rafsat ihop sajten och det skalbara bakomliggande systemet på en kafferast (be honom berätta om hur olika människor läser och använder kartor och varför han har en sökning på platser på sajten så förstår ni vad jag menar…) så är det ett gediget tänk kring målgrupper och strategisk kommunikation bakom det han gör. Liksom han ikväll satt och lekte med Facebooks möjligheter att pin-pointa vilka målgrupper ens annonser ska visas för så erbjuder hans idé och dess genomförande obegränsade möjligheter att rikta annonser mot specifika psykografiska målgrupper online. PRfekt som är en snubblande pajas när det gäller att förstå hur detta faktiskt fungerar i praktiken kan inte annat än lyfta på hatten och tacka för inspirationen.

Världen är mindre och full av fler coola idéer och människor än vad jag kunde ana för ett par år sedan.

PS. Jag var på Internetworlds tjuvtitt av nya tidningen för en tid sedan och lovade en recension på bloggen. Jag är inte så mycket för tidningslayout, men kan konstatera att tidningen lyckades locka en massa spännande entrepenörer till tillställningen och alltså walk the talk med sitt affärs och entrepenörsfokus. Utöver fattiga gratisätare och wifi-snyltare som undertecknad då. ;-)