Tags

, , ,

Du har hört det redan. Konsumenter som pratar direkt med varandra online tar makten från företagens marknadsavdelningar. På 4 Knop häromdagen kom samtalet in på medier och varumärken och Paula Marttila avrundade diskussionen med att allt handlar om trovärdighet och relevans. Vilket hon har helt rätt i. Konsekvenserna för konsumentföretagens marknadsföring är som ni vet (men kanske inte vågat agera efter) att luften pyser ut kvickt ur corporate branding-ballongen. Kontentan är att det inte går att gömma sig eller försköna. Marknadslagarna blir hårdare än någonsin förr.

Älska det du gör eller låt bli!
Ett företags varumärke laddas då som nu med trovärdighet, men med en stark glidning mot kundens upplevelse av företagets människor och produkter. Att “företaget” skulle älska sina kunder är ute. Att kunderna ska älska företagets produkter och människor är det enda som gäller. Och förutsättningen för att kunna älska andra och bli älskad själv är att börja med att älska sig själv och det man gör. Det räcker med en enda person på fel plats (i kundkontakten framförallt) som inte älskar sitt jobb eller det företaget levererar till kunden för att det ska gå knas. Om man ska ligga i framkant, förstås. Och det är nödvändigt i vissa branscher redan – och jag tror att det kommer att sprida sig lavinartat vartefter kostnaden för att starta konkurerande verksamhet fortsätter att minska. Och det gör den eftersom ALLA företag numera är teknikföretag vare sig de väljer att se det eller inte.

Förstå höger hjärnhalvas språk!

Men kundens upplevelse består ju inte bara av pris och kvalitét. Den består också av en myt – som eldas på av av konflikter (damn, jag får installera en högfrekvent automatisk hatt-lyftare om Per Robert Öhlin fortsätter att skriva som han gör på Minegoestoeleven – jag blir trött i armen). Och även om symboler är starka är (som varje god marknadsförare vet) så finns det ingenting som överträffar människor när det gäller att skapa och underhålla ett varumärkes mytologiska dimension.

Lär av Rebell-Robert!

Jag kompade Solskugga i Kungsan häromdagen lirade straxt efter Rebell-Robert. Han är ett starkt varumärke i sin nisch och renodlat mytologisk. Helt konsekvent i arketypen och har byggt upp en stark myt kring hans person som bland annat lett till att han castats för reklam för Guitar Hero II (drygt 24 000 visningar på Youtube). Det är coolt. Han är seriöst trovärdig – och väldigt relevant i sammanhanget; han ÄR ju en gitarr-hjälte!

Massmarknadsföringstänket är inte längre tillförlitligt. Musikindustrin är ett bra exempel. Våra popstjärnor och deras marknadsföringshjälp i form av skivbolagen kunde tidigare förlita sig på utvalda kanaler med stort genomslag och kort livslängd (stortavlor, affischer och intervjuer i kvällspressen t ex). Det gav som min käre sambo Björn Falkevik brukar missionera om hög kostnad och låg frekvens (kampanjtänket med en peak var tredje månad, säg). I de sociala medierna har du låg kostnad och hög frekvens. Har du dessutom draghjälp av dina fans sjunker kostnaden och ökar frekvensen. Vilket gör att fansen (som förvisso laddar ner musiken gratis) både hotar skivbolagens intäkter och funktion.

Evangelium för varumärkesstrateger

För att bygga varumärke i den Nya Sköna Världen krävs det endast modet att våga vara öppen med sitt liv (skapar trovärdighet) och ha nåt kul eller vettigt att bidra med (skapar relevans). Och det som Google till syvende och sidst vann första ronden på var att de förstod att utnyttja att Internet ger tidigare aldrid skådade möjligheter att bedömma just trovärdighet och relevans. Nyckeln stavas länkar. De nappade helt enkelt forskarvärldens system att bedömma en rapports trovärdighet och relevans inom ett visst ämnesområde genom att räkna hur många andra rapporter som citerade den. Och tack vare att inlänkar enkelt kan räknas på ALLA webbsidor får man en exponentiell ökning av möjligheterna att se hur trovärdig en viss sida/blogg/nyhet etc är. Kritiken är förstås att bara för att en biljard flugor äter skit så betyder det inte att det är det enda kloka att göra. Men där kommer teorin om massans klokhet in. Själv gillar jag att se det som att antingen tror man att Internet (som ju består av människor) drivs av människans psykologiska skuggsida eller att den drivs av kärlek. Min fasta övertygelse är att människorna som kollektiv har gjort en rejäl resa under 1900-talets elände och gjort upp med de värsta avarterna. Hatpropaganda fungerar allt sämre i informationssamhället. Varje aktion har en reaktion – och varje trend föder följdaktligen sin anti-trend. Men störst av allt är kärleken. Och då ett varumärke i botten inte är något annat än mänskliga handlingar och relationer så…

…är den enda hållbara varumärkesstrategin att kramas mera.