Tags

, , ,

Den här hösten blir ball. Flera aktörer (tack Martin för tips om de aktörer som flugit under min radar i sommar!) kommer att presentera erbjudanden inom blogganalys. Kruxet är bara att det inte finns nån gemensam syn på vad det innebär. Det i sig är inget nytt – det som hittills har kallats “medieanalys” har varit odefinierat i många år. Utan att gå in för djupt på ämnet så finns det medieanalytiker med olika arbetsuppgifter på tidningar , mediebyråer (Mindpark-Erik har varit på båda ställena, t ex!), omvärldsbevakningsföretag och bankr/finansinstitut där det sitter folk och bedömmer medieaktier. Och förmodligen finns det ännu fler platser. Tex marknadsundersökningsföretagen som frågar folk vilka medier de använder.

Och nu så kommer alltså även bloggarna och sluter sig till familjen Medier, släktet Annonskanaler. Och syftet att analysera dem är fortfarande olika, liksom metoderna. För köparna av tjänsten är det långt ifrån den enda komplicerande faktorn. Inom omvärldsbevakning finns det t ex ingen standard för prismodellerna (antalet sökprofiler, paketpriser tillsammans med andra medietyper, är “analys” statistikrapporter eller kvalitativa bedömningar som positivt/negativt etc, osv, m.m.).

Följande frågor tror jag är vettiga att ställa sig om man ska köpa eller sälja blogganalys:


Vad menar det här företaget med “analys”?

Vilken värdeförädling sker av datan? Grovt sett ser jag följande två faktorer:
1. Statistik (hur mycket, på vilka bloggar, vid vilken tidpunkt?)
2. Kvalitativ analys (är det positivt/negativt, vilket är sammanhanget och vad vet vi om bloggarens intressen)

Hur stor del av bloggosfären täcker de?
1. Hur mycket bloggdata har de tillgång till (sparat sökbart arkiv)
2. Antal språkområden de täcker för statistik respektive analys enligt ovan?

Vilken kunskap adderar de till bloggdatan?
1. Analysverktyg (diagram och möjlighet att själv göra undersökningar)
2. Branschanpassade paketeringar (skräddarsydda rapporter för t ex PR-konsulter, mediebyråer eller klädesbranschen etc)
3. Rådgivning (konsulter med erfarenhet från kundens bransch)

Jag tror som sagt att det finns flera användningsområden för det som lite slarvigt kallas blogganalys och att vi kommer att få se en differentiering inom det närmaste året. Kanske spiller det över även på omvärldsbevakningsbranschen där det definitivt finns behov av nån form av “upphandlings-handbok” som det ovanstående är en snabbt ihopkrafsat utkast till. Det underlättar både för säljare och köpare.