Tags

, , ,

All effektiv marknadsföring är mun-till-mun marknadsföring. Alla människor är jämlika, men i marknadsföringssammanhang är vissa människor mer jämlika än andra – opinionsbildarna. Att påverka dessa att säga rätt saker är lite av 10 000 kronorsfrågan för alla professionella kommunikatörer.

En missuppfattning som förekommer är att dessa opinionsbildare är desamma oavsett vilka människor de påverkar. Det är både en sanning och en osanning – beroende på hur psyket hos den som blir påverkad råkar vara för stunden. Och inga har mer rörliga psyken än den växande gruppen människor som ibland kallas Kids.

Min syn på opinionsbildning i grova drag
Så här tror jag att det fungerar i grova drag för hyfsat välfungerande individer (dvs de allra flesta):
a) Man lyssnar på olika personer beroende på ämnesområde (t ex hur man gör för att tjäna pengar respektive spendera pengar)
b) Vem man väljer att lyssna på inom de olika ämnesområdena är beroende på hur stor självinsikt man har. Antingen väljer man mer eller mindre omedvetet en person som antingen är likasinnad en själv eller som man projicerar omedvetna önskningar på.
c) De allra flesta väljer sina opinionsbildare omedvetet, men förutsägbart utifrån vilken psykologisk make-up man har.

Hur stor roll spelar ålder?
Ofta, men inte alltid, innebär ökad ålder att man når ökad självinsikt. Av ökad självinsikt följer att man gör färre omedvetna val, även vilka man lyssnar på för att bilda sig en uppfattning om något. Konkret innebär det att man sätter färre på piedestal och även avfärdar färre som dårar eller “oseriösa”. Ofta, men inte alltid, innebär även ökad ålder att man blir bredare och bättre på att utnyttja fler sidor av sig själv – dvs man blir mer flexibel i valet av vilka man lyssnar extra noga till – och när man väljer att utgå från sig själv.

Kidsen däremot har sällan koll på sig själva (även om de har koll på en MASSA annat!). Så därför finns det en hel industri som gör sitt bästa för att ta reda på vilka de lyssnar till. En global trend är att fler människor är kids allt längre tid – och att vissa förblir kids även när de blivit gamla. Så kidsen är viktiga att hålla koll på – och blir allt viktigare!

En person som uppnått en aktningsvärd ålder utan att ha uppnått självinsikt är ofta inte särskilt flexibel och kan uppnå statusen Stofil eller Utstött beroende på graden av social acceptans. Med hög självinsikt, men udda beteende får man snarare statusen Excentrisk. Men nog om gamla – för även inom opinionsbildning gäller regeln att det är svårt att få gamla hundar att sitta.

Hur stor roll spelar kön?
Jag tror att bland kidsen är det tjejer/kvinnor som har bäst självinsikt överlag av olika anledningar. Det har att göra med att tjejjer tycks uppfostras till att klara sig på egen hand och att ta ansvar för sitt eget liv i större utsträckning än killar generellt. Den hypotesen borde innebära att t ex köpbeslut påverkas i större utsträckning av kvinnan i ett parförhållande ÄVEN och SÄRSKILT om båda är kids (se nedan). Det kan därför vara lite extra intressant att lära sig förstå hur kvinnan i ett parförhållande tänker.

Hur stor roll spelar bostadsort?
Jag tror att det är vanligast att man väljer bostadsort utifrån psykografiska faktorer och att det spelar den avgjort största rollen. Beronde på dina (ofta mer eller mindre omedvetna) psykologiska drivkrafter gör sig människor omaket att flytta från där de råkat hamna till en plats som de hoppas ska bättre motsvara det de söker i livet. Det innebär att det blir en ansamling av likasinnade inom t ex olika stadsdelar eller i vissa typer av orter. Här spelar förmodligen de egna projiceringar (önske- respektive skräckbilder av verkligheten) väldigt mycket större roll än vad som FAKTISKT erbjuds där man bor eller inte ännu bor.

Marknadsföringsindustrins current state of mind som jag förstått det
Lite grovt verkar kloka människor och deras papegojor inom industrin vara överens om två saker;
a) Kidsen lyssnar på de som de önskar att de vore som.
b) Kidsen lyssnar på likasinnade.

Jag tror att man kan lista ut vilka kidsen önskar att de vore som om man vet deras personlighetstyp. Och då vet man ju även vilka som är deras likasinnade. En annan grej med kidsen är att de gärna använder sociala medier som till exempel bloggar.

Ett ord från vår sponsor
Om man har tillgång till en apparat som kan läsa lista ut vilken personlighetstyp eller persona som en individ har på sitt sociala medie (som t ex en blogg) så kan man kartlägga och förutsäga opinionsbildningsmönster. Att leta efter mönster är faktiskt bland det roligaste jag vet. Det är en konsekvens av min persona eller personlighetstyp. Nersidan är att jag därmed kanske inte alltid är så närvarande i alla situationer. Uppsidan är att jag tycker det är roligt att jobba med varumärkes- och målgruppsanalys i nya medier.

PRfekt Analys jobbar med att hjälpa företag kommunicera bättre med sina målgrupper och ge privatpersoner kul kunskap. Vill ni ha hjälp eller har funderingar om saker vi skulle kunna göra – hör av er till oss på PRfekt.

Läs mer om det vi jobbar med:
Myers-Briggs och marknadsföring
Temperament och marknadsföring
Enneagram och marknadsföring

Psykografi och marknadsföring (på svenska – tyvärr inte så många sajter än)