Tags

, , ,

Störst av allt är kärleken – även inom marknadsföring.

Jag hittade Per Robert Öhlins inlägg om kärlek och reklam i Google Readern. Per citerar en text om reklam och kärlek som jag tycker är mycket fyndig:

Reklam är precis som kärlek.

För att attrahera någon måste du vara intressant utöver det vanliga.

Du måste vara charmig och skrida fram med finess.

Du måste bryta dig igenom förnuftets kyliga portar för att röra de innersta känslorna.

Du måste in, långt in, där det naiva, fascinerande och absurda spirar.

Det är där det undermedvetna ligger. Eller hjärtat om du så vill.

Det är hjärtats språk du måste tala och med hjärtats ögon du måste se.

Då har du gåvan att förföra.

Och att skapa reklam som berör.

Och det får mig att tänka på ett av mina tidigaste inlägg på PRfekt där jag funderade lite kring mätmetoder på samma tema. Fredrik Wass plockade upp det på Bisonblog med sedvanlig journalistisk schvung i texten.

Kanske är det så att kärlek i botten just handlar om kommunikation – därav att all marknadsföring gör klokt i att förstå kärleken.

Igårkväll skrev jag på min återuppväckta livsblogg om hur viktigt lyssnandet är för kärleken. Det innebär att lyssnandet alltså är lika viktigt inom marknadsföring