Tags

, , , ,

I fredags var det fest för Filippa K:s nya sajt med buller och bång. Tyvärr kunde jag inte vara där även om jag hemskt gärna hade velat, eftersom jag haft ett litet lillfinger med i diskussionerna innan de och Daytona drog igång det egentliga jobbet. Så här beskriver Filippa K själva sajten:

Filippa K.com has changed costume and will from now on be a forum for inspiration, information and interpretation.

Filippa K.com is based on the belief that the customer, the audience and the artist all appreciate one and another and want to be a part of the same world; what we are aspiring for derives from the thought that you want to be closer to us in the same way as we want to be closer to you.

So that is exactly what we have done, we have opened up and we will be sharing our experiences as we go along. As inspiration is most often not a one way street, interaction has become a vital part of this new forum – thus, the site is created with a communications forum in mind. Remember, this is as much for us as it is for you.

Welcome to Filippa K.com, we hope you will be as excited as we are.

Öppet gränssnitt mellan varumärke och dess fans
Jag gillar genomförandet och är glad att Filippa K vågar öppna upp sig genom att underlätta interaktion med företaget och delandet av innehållet på sajten. Ta en sån sak som fotona – de kostar multum att ta fram och på sajten har man nu enkelt möjligheten att embedda dem på sin egen blogg med en “blog this”-funktion. Istället för att försöka kontrollera spridningen av det egna varumärket går de här tillsammans med Daytona i den motsatta riktningen och öppnar upp istället.

Naturlig sökmotoroptimering – inga tillsatser!

Texterna på sajten är skapade i bloggpost-form och är därför lätta att dela och framförallt HITTA TILL via sökmotorerna.Modebranschen är ju annars väldigt foto-orienterade och har därför gärna satsat på flash-hemsidor där bilderna kommer till sin rätt, men på bekostnad av att texterna inte blir sökbara via t ex Google. På så vis har de nu chansen att komma ikapp i sökrankingen som i skrivande stund pekar till andra sidor än Filippa K:s egen. Trots denna förändring är det visuella intrycket, åtminstonde för mig som inte är nån conneseur av design, fortfarande super-tydligt Filippa K:s enkla, rena och fräsha stil.

Personlig kommunikation både inifrån och utifrån
Absolut coolast i mitt tycke är dock den nya tonaliteten de har med Filippa K Inspired-avdelningen på sajten! Där lämnar de företaget och produkterna och börjar utforska det gemensamma utrymmet i skärningen mellan varumärket och kunderna. På avdelningen From within öppnar de upp de anställdas tankevärldar:

From within is where we will present people, music, destinations or co-workers who have inspired us in some way – whether it was loud and powerful or subtle and nuanced.

På avdelningen Untitled By presenterar de istället utomstående artister och konstnärers tankevärldar i skärningspunkten med det egna varumärket:

Untitled by is a forum where different artist will be presented in their collaborations with or interpretations of Filippa K. We hope you will enjoy their work as much as we have

Summan är att Filippa K nu börjat experimentera och agera i det som många pratar om, men få vågat agera på – att varumärkena och deras fans ju är i samma lag och har massor att vinna av att interagera.

Riv för ljus och luft – när det är som bäst!
Det tycks som att tiden är mogen för tes nr 93 i Cluetrain Manifestet från 1999:

We’re both inside companies and outside them. The boundaries that separate our conversations look like the Berlin Wall today, but they’re really just an annoyance. We know they’re coming down. We’re going to work from both sides to take them down.

Skitspännande!!! Och snyggt byggt Daytona! :-D