Tags

, , ,

Cecilia Wemming är statsvetare och nuvande på IHM och har precis skrivit ett PM om affärskommunikation på Internet med titeln Vattenfall på Facebook – affärskommunikation och interaktion på webben. Rapporten är genomförd som ett PM under Cecilias praktikperiod hos Vattenfall. Jag blev intervjuvad för rapporten, men ska i ärlighetens namn erkänna at jag inte riktigt förstod sammanhanget – vilket märks på beskrivningen av hur PRfekt segmenterar bloggar för företagskunder… My bad! ;-)

Rapporten ger en mycket bra sammanfattning av affärsnyttorna och även de praktiska tillvägagångssätten för företag som vill ta steget ut på nätet. I rapporten citeras flera av de i mina ögon allra främsta inom sina kunskapsområden. Upplägget är föredömligt pedagogiskt och jag menar att Cecilia har gjort det som de flesta PR-, reklam- eller webbyråer ännu inte lyckats med – en ABC för företag på väg att ta klivet. Mina tankar går direkt till Fredrik Wackå som gjort och gör detsamma, men inom de mer avgränsade områdena att skriva för webben och bloggar som verktyg för företag. Han är dock med och delar med sig av sina tips i rapporten.

Upplägget är som följer:
Web 2.0 – vad är det alla pratar om?
Aktiv på webben – vem är det man möter?
Positionering på Webben, vad är bäst för företaget?
Hur gör man företagets Webnärvaro till en framgångssaga?
Vattenfall + Web 2.0 = sant?
I get the point – hur fortsätter jag?

Läs rapporten i sin helhet:

Vattenfall På Facebook?
View SlideShare document or Upload your own. (tags: cecilia wemming)

Update: igår skrev Internetworld att svenska företag är rädda för sociala medier. Så Cecilias rapport kommer väl till pass!