Tags

, , , ,

I senaste numret av The Economist kunde man läsa om hur musikbranschen så sakteliga börjar hitta nya intäktsmöjligheter efter att ha tappat mycket till piratnedladdningen. Samtidigt har Spotify lanserats och erbjuder otroliga mängder musik gratis. Det händer grejjor i musikbranschen.

Men samtidigt förlorar skivbolagen mycket av sitt inflytande då allt fler promotar, distribuerar och säljer sin musik själva via nätet. Tack vare MySpace, iTunes m.m. har musiker runt om nu egna möjligheter att ta hela kakan av intäkterna på sin egen musik. Och att använda vara digitala rakt av ger fantastiska möjligheter för musikern att själva styra över allt från sitt sound till hur de marknadsförs och – förstås – hur intäkterna fördelas.

Min vän SolSkugga presenterade precis sitt bolag Accenteds verksamhet för produktion och promotion för osignade artister som vill ha hjälp hela vägen från produktion till marknadsföring. Hon är själv ett exempel på hur en artist kan använda sociala medier för marknadsföring av sin musik. Nyligen blev hon intervjuad av P3 för att hon använder bland annat Bambuser som marknadsföringskanal – en videotjänst på nätet som låter vem som helst livesända och spara video på nätet från mobilen eller sin laptop gratis. Utöver det har hon MySpace sidan Solskugga, bloggen Sols Corner, hemsidan Solskugga.nu och Jaiku-kanalen solskugga och videokanalen SolSkugga på Blip.tv. När hon nu straxt släpper sin andra skiva Gardenia kommer den alltså att marknadsföras i många kanaler paralellt och potentiellt generera intäkter från flera olika musiktjänster på nätet. SolSkugga, eller Sol Vikström som hon egentligen heter blir således VÄLDIGT närvarande om man till exempel söker på hennes artistnamn på Google. Vilket allt fler företag nu börjar förstå – om du vill marknadsföra och sälja är det allt viktigare att hamna högt upp i Google-rankingen, snarare än att synas ofta och mycket ute på stan eller i tidningarna.

Detta vet SEO-experter som min vän Anton Johansson som är ett annat exempel på en person som hjälper företag med det de själva är exempel på att de kan och ahr dragit fördel av själva. Lite grann som att det är vettigare att lyssna på Donald Trump eller Warren Buffet för råd om hur man tjänar pengar istället för en universitetslärare. Om han inte är rik och undervisar av ideella skäl.

Min gissning är att skivbolagen inte bara kommer att ha svårt att kapa åt sig av försäljningsintäkterna , utan även få allt svårare att övertyga artisterna att signa upp för dem. Utan att på nåt sätt vara expert på området förstår jag i alla fall att det är produktion, marknadsföring och distribution som är skivbolagens kärnerbjudande till artisterna. Och det tror jag artisterna klarar själva. Med SolSkuggas och hennes kontakters hjälp till exempel.