Tags

, , , ,

Jag har haft en del riktigt coola diskussioner och sköna tankestunder om bloggar och marknadsföring på nätet de senaste dagarna. Den minsta gemensamma nämnaren är att de alla adresserar frågan om varför bloggar är nåt att bry sig om. Här kommer min take on it för stunden.

All marknadsföring handlar ytterst om att sprida en tanke, en mem. Update: Läs Anton Johanssons post om Memetrackers!, som ska leda till ett beteende hos människor. Allt däremellan är blaha blaha. Men på samma sätt som för att fälla skog för att i slutändan bygga hus behövs det människor som kan nåt om allt det där som händer mellan – hantverkarna mellan initiativtagaren och slutanvändaren.

Det har alltid handlat om människor som pratar med varandra!
I marknadsföring handlar det oerhört mest om psykologi och beteendevetenskap, men även förstås en del om att snida ihop bilder, ljud och ord på ett ändamålsenligt sätt – dvs kittla psyket och instinkterna hos människor. Människor är själva myllan för marknadsföringen – det är där det händer – OM det händer. Bloggar, liksom fikarumssnack, är yttringar av att nånting fastnat i huvudet och hjärtat på människor. Men till skillnad från fikarumssnacken så kan man lyssna till alla konversationer på bloggar för att kolla vad som engagerar människor. Och kanske viktigast av allt – att ställa sig frågor om VARFÖR vissa människor engagerar sig i vissa saker och inte andra. Med allting annat lika som min gode vän David brukar säga.

Marknadsföring nu: från kvantitet till till KVALITET!
Hittils har marknadsföringsbranschen, oavsett om det varit fråga om produktion (reklam, PR etc) eller distibution (medier av alla de slag) kunnat nöja sig med att konstatera att det pratas MYCKET. Det handlar då om kvantitativa undersökningar oftast i form av surveys. I sämsta fall har man nöjt sig med att mäta att det PUMPAS UT mycket som folk skulle kunna välja att engagera sig i. Men som de kanske inte gör. Det sistnämda är kanalmätningar som t ex pressklipssammanställningar.

Och nästan aldrig mötas de två.

Det PRfekta sättet att mäta marknadsföring är att mäta både i kanalerna och i målgrupperna. Och inte bara hur mycket det pratas i målgrupperna utan även vad människor GÖR. Som t ex att länka eller klicka sig fram till en köpsajt på nätet utöver att de nämner eller läser nåt.

Sökmotorer och sociala medier förändrar medievanorna FUNDAMENTALT!
Detta låter sig göras om såväl människorna som det man vill att de ska göra befinner sig på nätet. Och det gör allt fler och allt mer nu. Min morbrors fru, som inte är nån early adopter utan en helt normal och vettig människa, berättade nyss för mig att hon spenderar mycket tid på nätet nu. Det hon gör är att hon Googlar. Där har vi en beteendeförändring som är MYCKET intressant! Istället för att endast spendera tid på välkända och innehållsrika sajter som t ex Aftonbladet.se, Pricerunner eller nåt visst forum för ett speciellt intresse litar hon nu alltså på att en sökmotor ska ge henne relevant och intressant läsning oavsett var innehållet råkar befinna sig. Men hon menade att hon inte läste bloggar. Nja, jag undrar jag.

Om man t ex googlar på “Oviksfjällen” för att man är lite sugen på att röra sig så kommer faktiskt en blogg på fjärde plats i sökresultaten. Och vartefter fler människor kommer på att de kan börja föra dagbok på nätet (min morbror och hans fru är flitiga dagboksskribenter) så kommer sannolikheten att man inte bryr sig om MEDIETYPEN (blogg, forum, nyhetstidning etc) utan endast väljer efter innehållet.

Cudos till Morris Packers lunchtal
Den kloke (och bildade, vilket ger ett plus i kanten i min värld) Morris Packer bjöd härförleden på lunch och förde ett resonemang om hur formen blir ersatt av innehållet som det är synd att endast de som satt i skrapan hade möjlighet att ta del av. Att skilja på om en text är digital eller tryckt, publicerad i datumordning eller i ett svep är lika dumt som det är att tro att en texts läsvärdhet påverkas av typsnittet eller könet på författaren. Däremot inte sagt att inte formen påverkar förutsättningarna för mottagandet av innehållet.

Människor blir allt smartare!
Tack vare eller på grund av att de flesta människor är djupt fastlåsta i kognitiva strukturer (fördomar, eller med ett finare ord förförståelse) så mottas ett budskap fortfarande annorlunda av om det sägs av en person i armanikostym eller en person i trasor. ÄN så länge… För människor blir mer och mer självständiga i sin tolkning av världen för varje vecka nu för tiden. Anledningen är att det nu är lättare än nånsin förr (åtminstonde sedan massamhällets intåg) att lyssna på andra människor direkt än att gå omvägen över slipade marknadsförares sirénrop. Detta tack vare de så kallade KONSUMENTgenererade medierna till skillnad från de annonsfinansierade medierna.

Bloggar integreras i medie- och annonslandskapet

Bloggar har dock en spännande mellanstatus i det nya medielandskapet. De har redan kommit långt i att etablera sig som ne länk mellan traditionella redaktionella medierpå nätet (bl a tack vare Twinglys arbete med att hjälpa tidningar koppla ihop sig med sina läsare i bloggosfären). De har även börjat vara ett annonsfinansierat medium tack vare t ex Tailsweeps arbete med att koppla ihop annonsörer med bloggare. Det börjar därför växa fram en ekonomi i det som så sent som för nåt halvår sedan avfärdades av de flesta som en slags tummelplats för nonsens.

OK – nog filosofi!

En smart marknadsförare använder bloggar som katalysator i marknadsföringen OCH försäljningen.

ABC för marknadsförare

1:ma – Flytta tyngdpunkten online!
Använd en websajt som hubb för all kommunkation mot marknaden. Offline-medier kan gärna användas för att peka människor mot en webbadress, dock. Detta dyra sätt att kommunicera ger stötvis stor trafik vilket kan knuffa igång nätbesöket snabbt.

2:o – Bygg en sajt anpassad efter användarnas behov och drivkrafter!
Se till att det önskade beteende sker online. Vattenfall gör det tillsammans med bland andra MRM Starsky i sin kampanj klimatsignatur där poängen är att få människor att signera ett upprop online. Detta kan vara ett sätt att närma sig varumärkesbyggande verksamhet, men med den nya fördelen att det är betydligt mer mätbart än forna tiders pressklipps- och event-tänkande. Allra smaskigast är förstås att ha sin försäljning online. Jag tror på ett uppsving för medlemsrekrytering med betalning via exempelvis PayPal direkt på organisationers och föreningars hemsidor. Man behöver alltså inte tänka endast försäljning av saker som kan skickas på posten eller levereras digitalt.

3:o – Håll koll på de som pratar om dig och GE DEM VÄRDE!
Tipsa några kommunikativa människor som du tror eller vet är intresserade av det du erbjuder. Min vän Charlotta Rickeby som är PR-konsult skickade mig medan jag skrev det här, ett mejl:

Alla som vet vad jag jobbar med kan gissa VEM avsändaren är på en millisekund. Men VAD händer den 5 nov?

http://theblacksheep.nu/002/

http://theblacksheep.nu/004/

Och yepp – jag blir faktiskt nyfiken på vad Lotta som kommunikatör hittat på för nåt på webben och är även nyfiken på vad hennes uppdragsgivare TeliaSonera lanserar med hjälp av sociala medier i marknadsföringen. Så jag kollade på halva första filmen innan jag gav upp. Inte illa pinkat mot bakgrund av att jag i princip endast orkar engagera mig i The Economist en gång i veckan och tips från de närmaste av mina Jaiku-kontakter.

4:o – Mät och utvärdera hela vägen från kommunikationsutformning till kundbeteende!
Att mäta och analysera engagemang i bloggosfären är att likna vid en gigantisk realtids-uppdaterad fokusgrupp om du kan betrakta som en fluga på väggen. Lyssna! Naturligtvis mäter du även besöken på den egna websajten, antingen med avancerade trackingverktyg eller med gratis analysverktyg som Google Analytics där du om du tänkt rätt med sajtens länkstruktur enkelt kan följa besökarna på din sajt. Med bloggosfären som fokusgrupp kan du se vilka som hjälpte till att driva mest trafik till sajten. Varför? Vad kännetecknar dem jämfört med andra? Kan kommunikationen göras ännu mer målgruppsanpassad nästa gång och kan du strunta i att lägga krut på vissa bloggare och istället inrikta dig på de som är öppna för en relation med dig?

Det har aldrig varit vare sig billigare eller enklare att även ta hänsyn till människorna UTANFÖR det egna företaget eller brasnchkollegornas applåder när det gäller marknadsföringsarbetet. Dra nytta av det! ;-)